A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Tökéletesen középre soha sem tudjuk elhelyezni a gumidugókat, azok induláskor valamelyik irányban kicsit eltolódva, nem azonos sugarú körökön fekszenek fel a sínekre. A nagyobb sugarú körön az azonos szögsebesség miatt nagyobb lesz a kerületi sebesség, vagyis a test ezen oldala gyorsabban fog mozogni, mint a másik (hisz tökéletes gördülésről van szó). Tehát a gumidugó-páros nagyobb sugarú körön gördülő fele ,,előresiet'', megpróbál a sínek közepe felé fordulni. A bal oldali képen ábrázolt test esetében ez azt jelenti, hogy a kezdetben nagyobb sugarú kör egyre kisebb sugarúvá válik, vagyis a sebességek elkezdenek kiegyenlítődni; ez a test nem fog kisiklani. A jobb oldali ábrán látható testnél éppen ellenkező folyamat játszódik le: a test úgy fordul el, hogy a kezdetben nagyobb sugarú kör még nagyobbá válik. Emiatt a kezdeti kicsiny sebességkülönbség egyre jobban nőni fog, a gördülő test egyre jobban elfordul, és egy idő után menthetetlenül kisiklik. |