A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Jelöljük a lejtő, illetve a szőnyeg hosszát -lel, a lejtő hajlásszögét -val, a szőnyeg tömegét -mel, a tömör henger tömegét pedig -mel! Mivel a szőnyeg is és a tömör henger is tisztán, csúszásmentesen gördül, rájuk a nehézségi erő, valamint a lejtő által kifejtett nyomóerő és a tapadási súrlódási erő hat. A nyomóerő és a súrlódási erő munkája zérus, így alkalmazhatjuk a mechanikai energia megmaradásának tételét mind a szőnyeg, mind pedig a tömör henger esetére. Eszerint a gravitációs helyzeti energia és a teljes mozgási energia összege tetszőleges két állapotban, például a kezdőhelyzetben és út megtétele utáni állapotban ugyanakkora kell legyen.
Foglalkozzunk először a futószőnyeg esetével! Feltételezve, hogy kezdetben csak kis darabon hajtottuk be a szőnyeget, induláskor a helyzeti energiája a lejtő aljához viszonyítva , mozgási energiája pedig nulla. Az energiamegmaradást kifejező egyenlet:
ahol a hengernek tekinthető guruló szőnyegdarab pillanatnyi tömege, a pillanatnyi tehetetlenségi nyomatéka, és pedig a guriga tömegközépponti sebessége és szögsebessége. (Megjegyezzük, hogy a szőnyeg vékonysága miatt a guriga sugarát elhanyagoltuk a szőnyeg hossza mellett, és a helyzeti energia számításánál a tömegközéppontot a lejtő síkjában levőnek tekintettük.) További egyenleteket nyerhetünk, ha felírjuk a guriga tömegét és tehetetlenségi nyomatékát az elmozdulás függvényében, és kihasználjuk a csúszásmentes gördülés kényszerfeltételét:
ahol a guriga pillanatnyi sugarát jelöli. Ezekből (3) és (4) felhasználásával a szőnyegguriga teljes mozgási energiája (a transzlációs és a rotációs mozgásokhoz tartozó energiák összege) így írható: | | Ezt (1)-be írva és (2)-t is kihasználva a szőnyegguriga pillanatnyi sebességére adódik. Tekintsük most egy sugarú tömör henger tiszta gördülését a lejtőn! A szőnyegnél leírtakhoz hasonlóan, energetikai megfontolásokkal meghatározhatjuk a henger sebességét is a tömegközéppont elmozdulásának függvényében. Az energiatétel szerint | | és fennáll a tiszta gördülés feltétele is. Ezekből kapjuk, hogy a tömör henger sebessége út megtétele után
A és összefüggésekből jól látszik, hogy bármely elmozdulásnál a tömör henger sebessége nagyobb, mint a szőnyeg sebessége ugyanezen a helyen, tehát a tömör henger ér le hamarabb a lejtő aljára; a szőnyeg mozgása hosszabb ideig tart, mint a hengeré. Osszuk fel gondolatban a lejtő esésvonalát olyan kicsiny szakaszokra, hogy egy-egy útszakaszon a guriga, illetve a henger sebességét jó közelítéssel állandónak tekinthessük. Mivel a henger sebessége ‐ minden -nél ‐ -ször nagyobb, mint a szőnyeg sebessége ugyanezen a helyen, a henger minden egyes kicsiny útszakaszon -ször rövidebb idő alatt halad végig, mint a szőnyegguriga. Az egyes útszakaszok befutásához szükséges időket összegezve azt is megállapíthatjuk, hogy a szőnyeg a teljes utat -ször hosszabb idő alatt teszi meg, mint a tömör henger, vagyis
II. megoldás. Az energiamegmaradás tételét alkalmazva megkaphatjuk, hogy hosszúságú elmozdulás után a szőnyeg sebessége a tömör henger sebessége pedig lesz. Mindkét esetben a sebesség a megtett út négyzetgyökével arányos, éppen úgy, mint az egyenletesen gyorsuló mozgásnál, ahol . A képletek összevetéséből leolvasható, hogy a megfelelő gyorsulások: | |
Az egyenletesen gyorsuló mozgás út-idő képlete szerint ugyanakkora utak megtételéhez szükséges idők aránya tehát: | |
|