A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Tekintsük az egyik motorost, amelyiknek tömege , pályájának sugara , a dőlésszöge pedig a vízszinteshez képest . Írjuk le a motoros mozgását a versenypályáról nézve, vagyis inerciarendszerből! A motorosra a tömegközéppontjánál gravitációs erő hat, a kerekek és a talaj érintkezésénél pedig nyomóerő, amelyet felbonthatunk egy függőleges irányú nyomóerőre és vízszintes irányú súrlódási erőre (lásd vázlatosan az 1. ábrán).
1. ábra -nek nem lehet forgatónyomatéka a tömegközéppontra (különben a motor feldőlne), emiatt vagyis Másrészt a motoros függőleges gyorsulása nulla, így a vízszintes gyorsulása pedig a körmozgás centripetális gyorsulása, tehát vagyis fennáll, hogy A fenti képlet jobb oldalán álló kifejezés mindkét motorosra ugyanakkora, tehát a bal oldal is az kell legyen: Ezek szerint ha , akkor , tehát , vagyis a kisebb sugarú körpályán haladó motoros tesz meg hamarabb egy kört.
II. megoldás. Írjuk le a mozgást a motorral együttmozgó (és együttforgó) vonatkoztatási rendszerben! A motorosra a tömegközéppontjánál függőlegesen lefelé hat az gravitációs erő, pályasugarának irányában kifelé pedig egy tehetetlenségi erő, az nagyságú centrifugális erő. Ezen két erő arányát a motoros dőlésszöge egyértelműen meghatározza, hiszen az eredőjüknek át kell mennie a kerekek nyomvonalán.
2. ábra Eszerint a két motoros mozgását ugyanazon jellemzi, tehát a kisebb sugarú pályán haladó szögsebessége lesz a nagyobb, ő tesz meg hamarabb egy kört.
Megjegyzések. Mindkét megoldásban hallgatólagosan több elhanyagolással éltünk. 1. Nem tettünk különbséget a motoros tömegközéppontjának pályasugara és a kerekek nyomvonalának sugara között. Ez nyilván akkor jó közelítés, ha a pálya sugara sokkal nagyobb, mint a motor és a motoros együttes magassága. (Versenyeken ‐ a nagy sebesség miatt ‐ ez általában teljesül.) 2. A motort és a motorost merev testnek tekintettük, vagyis olyan testnek, amelynek egyes részei egymáshoz képest nem mozdulnak el. A motorkerékpár nyilván nem ilyen test, hiszen a kerekei gyorsan forognak, és a robbanómotor dugattyúi is másodpercenként nagyon sokszor ide-oda mozognak. Ezen belső mozgások figyelembevételétől akkor tekinthetünk el, ha a mozgó alkatrészek tömege sokkal kisebb, mint a motor és a motoros össztömege. A versenymotorok viszonylag nagy és nehéz kerekei miatt ez a közelítés megkérdőjelezhető. 3. Mindkét megoldás lényegesen kihasználta, hogy a motor kerekeinél ható erő a tömegközéppont irányába mutat, ez azonban ‐ szigorúan véve ‐ nem igaz! Az I. megoldásban nem vettük figyelembe, hogy a motoros + motor (még ha merev testnek tekintjük is) a körmozgás miatt a tömegközéppont körül függőleges tengelyű forgómozgást is végez, tehát a rendszernek van perdülete. Ez a perdület azonban ‐ a motoros aszimmetrikus alakja és a bedőlés miatt ‐ nem függőleges irányú, és a vízszintes komponensének körbefordulása miatt időben nem is állandó! A változó perdülethez viszont eredő forgatónyomatékra van szükség. A II. megoldás gondolatmenetét követve ott jártunk el nagyvonalúan, amikor a centrifugális erő hatásvonalát a tömegközépponton keresztül vettük fel. A valóságban a motor és a motoros alsó részei nagyobb sugarú pályán mozognak, mint a bedőlő motoros testének felső része, például a feje. Így az egyes részekre ható centrifugális erők nem csak a részek tömegétől, hanem a helyzetétől is függnek, és emiatt az eredő forgatónyomatékuk a tömegközéppontra nem nulla. A motoros (forgó koordináta-rendszerben észlelt) nyugalmi állapotának az a feltétele, hogy a kerekeknél ható erőknek is legyen forgatónyomatéka a tömegközéppontra, tehát ezen erők eredőjének hatásvonala ne haladjon át a tömegközépponton. Az itt leírt ,,pörgettyűhatás'' (akár az inercia-, akár a gyorsuló rendszerből tárgyaljuk) akkor válna számottevővé, ha a motoros mérete összemérhető lenne a pálya sugarával, vagyis ha a motoros nagyon élesen venné be a kanyart. Ez azonban a nagy sebesség és a tapadó súrlódás véges () értéke (csúszásveszély) miatt nem ajánlatos! |