Feladat: 3915. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  (G. P.) ,  Filep Csaba ,  Reiter Viktor 
Füzet: 2007/április, 242 - 244. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb merev testek dinamikája, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2006/október: 3915. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. megoldás. Tekintsük az egyik motorost, amelyiknek tömege m, pályájának sugara R, a dőlésszöge pedig a vízszinteshez képest α. Írjuk le a motoros mozgását a versenypályáról nézve, vagyis inerciarendszerből! A motorosra a tömegközéppontjánál mg gravitációs erő hat, a kerekek és a talaj érintkezésénél pedig F nyomóerő, amelyet felbonthatunk egy függőleges irányú N nyomóerőre és vízszintes irányú S súrlódási erőre (lásd vázlatosan az 1. ábrán).

 
 

1. ábra
 

F-nek nem lehet forgatónyomatéka a tömegközéppontra (különben a motor feldőlne), emiatt
N=Fsinα,S=Fcosα,
vagyis
S=Nctgα.
Másrészt a motoros függőleges gyorsulása nulla, így
N=mg,
a vízszintes gyorsulása pedig a körmozgás centripetális gyorsulása, tehát
S=mRω2,
vagyis fennáll, hogy
Rω2=gctgα.
A fenti képlet jobb oldalán álló kifejezés mindkét motorosra ugyanakkora, tehát a bal oldal is az kell legyen:
R1ω12=R2ω22.

Ezek szerint ha R1<R2, akkor ω12>ω22, tehát ω1>ω2, vagyis a kisebb sugarú körpályán haladó motoros tesz meg hamarabb egy kört.
 
II. megoldás. Írjuk le a mozgást a motorral együttmozgó (és együttforgó) vonatkoztatási rendszerben! A motorosra a tömegközéppontjánál függőlegesen lefelé hat az mg gravitációs erő, pályasugarának irányában kifelé pedig egy tehetetlenségi erő, az mRω2 nagyságú centrifugális erő. Ezen két erő arányát a motoros dőlésszöge egyértelműen meghatározza, hiszen az eredőjüknek át kell mennie a kerekek nyomvonalán.
 
 

2. ábra
 

Eszerint a két motoros mozgását ugyanazon Rω2 jellemzi, tehát a kisebb sugarú pályán haladó szögsebessége lesz a nagyobb, ő tesz meg hamarabb egy kört.
 
Megjegyzések. Mindkét megoldásban hallgatólagosan több elhanyagolással éltünk.
1. Nem tettünk különbséget a motoros tömegközéppontjának pályasugara és a kerekek nyomvonalának sugara között. Ez nyilván akkor jó közelítés, ha a pálya R sugara sokkal nagyobb, mint a motor és a motoros együttes h magassága. (Versenyeken ‐ a nagy sebesség miatt ‐ ez általában teljesül.)
2. A motort és a motorost merev testnek tekintettük, vagyis olyan testnek, amelynek egyes részei egymáshoz képest nem mozdulnak el. A motorkerékpár nyilván nem ilyen test, hiszen a kerekei gyorsan forognak, és a robbanómotor dugattyúi is másodpercenként nagyon sokszor ide-oda mozognak. Ezen belső mozgások figyelembevételétől akkor tekinthetünk el, ha a mozgó alkatrészek tömege sokkal kisebb, mint a motor és a motoros össztömege. A versenymotorok viszonylag nagy és nehéz kerekei miatt ez a közelítés megkérdőjelezhető.
3. Mindkét megoldás lényegesen kihasználta, hogy a motor kerekeinél ható erő a tömegközéppont irányába mutat, ez azonban ‐ szigorúan véve ‐ nem igaz!
Az I. megoldásban nem vettük figyelembe, hogy a motoros + motor (még ha merev testnek tekintjük is) a körmozgás miatt a tömegközéppont körül függőleges tengelyű forgómozgást is végez, tehát a rendszernek van perdülete. Ez a perdület azonban ‐ a motoros aszimmetrikus alakja és a bedőlés miatt ‐ nem függőleges irányú, és a vízszintes komponensének körbefordulása miatt időben nem is állandó! A változó perdülethez viszont eredő forgatónyomatékra van szükség.
A II. megoldás gondolatmenetét követve ott jártunk el nagyvonalúan, amikor a centrifugális erő hatásvonalát a tömegközépponton keresztül vettük fel. A valóságban a motor és a motoros alsó részei nagyobb sugarú pályán mozognak, mint a bedőlő motoros testének felső része, például a feje. Így az egyes részekre ható centrifugális erők nem csak a részek tömegétől, hanem a helyzetétől is függnek, és emiatt az eredő forgatónyomatékuk a tömegközéppontra nem nulla. A motoros (forgó koordináta-rendszerben észlelt) nyugalmi állapotának az a feltétele, hogy a kerekeknél ható erőknek is legyen forgatónyomatéka a tömegközéppontra, tehát ezen erők eredőjének hatásvonala ne haladjon át a tömegközépponton.
Az itt leírt ,,pörgettyűhatás'' (akár az inercia-, akár a gyorsuló rendszerből tárgyaljuk) akkor válna számottevővé, ha a motoros h mérete összemérhető lenne a pálya R sugarával, vagyis ha a motoros nagyon élesen venné be a kanyart. Ez azonban a nagy sebesség és a tapadó súrlódás véges (μ1) értéke (csúszásveszély) miatt nem ajánlatos!