A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A jégkorong palánkra merőleges sebessége az ütközés előtt volt, az ütközés után lesz, a korong ilyen irányú impulzuskomponensének megváltozása tehát Ha az ütközés idő alatt megy végbe, akkor a palánk által kifejtett, a palánkra merőleges irányú átlagos nyomóerő Tételezzük fel, hogy az ütközés alatt a korong pereme mindvégig csúszik a palánkon, tehát a palánk átlagosan nagyságú súrlódási erőt fejt ki a korongra. Ez az (érintő irányú) erő forgatónyomatékot fejt ki a korongra, tehát szöggyorsulást eredményez. Tekintve, hogy a ‐ feltehetően homogén ‐ korong tehetetlenségi nyomatéka a szöggyorsulás átlagos értékét alakban is felírhatjuk. A korong szögsebessége a szöggyorsulás következtében az ütközés után lesz, a forgási energia keresett értéke pedig: | | Ez a korong kezdeti mozgási energiájának -szorosa. Vizsgáljuk most azt a lehetőséget, hogy a korong esetleg az ütközési folyamat közben valamikor gördülni kezd a palánkon. Ehhez meg kell vizsgálnunk, hogyan változik a korong tömegközéppontjának palánkkal párhuzamos sebességkomponense. Kezdetben ez az összetevő majd a súrlódási erő hatására idő alatt értékre csökken. Ugyanekkor a szögsebesség, mint láttuk A fenti két képletből kiküszöbölhető, s azt az érdekes eredményt kapjuk, hogy a korong palánkkal párhuzamos sebessége és a szögsebessége között minden pillanatban fenn kell álljon az összefüggés. A korong akkor csúszik az ütközés során mindvégig a palánkon, ha még az ütközés végén is fennáll, hogy . Ennek ‐ az előző megfontolás eredményét figyelembe véve ‐ az a feltétele, hogy vagyis ( kiszámított értékét behelyettesítve) teljesül, hogy Amennyiben , a ,,köszörülés'' már az ütközés közben befejeződik, majd a korong egy rövid ideig csúszásmentesen gördül a palánkon (miközben a palánkra merőleges sebességkomponense folyamatosan változik). Mivel a gördülés kezdetekor a korong szögsebessége és ez az érték a továbbiakban sem változik, a korong forgási energiája az ütközés végén | |
|