A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Az háromszög területét jelölje . Fejezzük ki , és segítségével az háromszögek és az háromszögek területét, ahol .
A oldalt -val jelölve: és . Mindkét háromszög területét és három kisebb háromszög területösszegének különbségeként írhatjuk fel:
Írjuk fel a kis háromszögek területét (felhasználjuk, hogy ha két háromszögben a megfelelő két oldal által bezárt szög megegyezik, akkor a területek aránya az oldalak arányának a szorzatával egyenlő):
Ezeket (1)-be és (2)-be beírva kapjuk, hogy:
Különböző értékekre értéke is más lesz, és ugyanez igaz értékére is. Tehát az egyenlő területű háromszög-párokat csak így kereshetjük:
Látható, hogy minden értékhez pontosan egy érték tartozik. Ezzel az állítást beláttuk.
II. megoldás. A harmadik oldal két végpontját jelölje és . Feltehetjük, hogy a jelölések úgy vannak megválasztva, hogy az pontok ebben a sorrendben követik egymást, továbbá éppen az szakasz felezőpontja. Ekkor az szakaszok () mind egyenlő hosszúak, legyen ez a hossz . Ha a háromszög területe , akkor az és az háromszögek területe egyaránt , az és háromszögeké pedig , hiszen ha két háromszögben a megfelelő két oldal által bezárt szög megegyezik, akkor a területek aránya az oldalak arányának a szorzatával egyenlő.
Jelölje az háromszög oldalhoz tartozó magasságát, az és a egyenes metszéspontját, és legyen . A párhuzamos szelők tétele szerint , amiből | | Ebből pedig már következik, hogy az háromszögek oldalhoz tartozó magassága egy hosszúságú növekvő számtani sorozatot alkot, melynek első tagja , differenciája pedig . Ennek megfelelően az háromszögek területe egy olyan tagú növekvő számtani sorozatot alkot, melynek első eleme , az utolsó pedig . Legyen ez a sorozat . Hasonlóképpen az háromszögek területe egy olyan tagú csökkenő számtani sorozat, amelynek első eleme , az utolsó pedig . Legyen ez a sorozat . A két számtani sorozat egyaránt tagból áll, , . Ezen két észrevételből adódik, hogy , amiből már következik a feladat állítása. |