A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A Doppler-jelenség szerint ha egy frekvenciájú hangot kibocsátó ,,álló'' hangforráshoz sebességgel közeledik egy megfigyelő, akkor a hangot frekvenciájúnak észleli ( a hang terjedési sebessége). Amennyiben a forrás mozog sebességgel az ,,álló'' megfigyelő felé, akkor a Doppler-képlet alakja érvényes. Az ,,álló'' szót azért tettük idézőjelbe, mert a mozgás és nyugalom kifejezések a vonatkoztatási rendszertől is függenek, csak akkor egyértelműek, ha megmondjuk, hogy mihez képest áll vagy mozog a kérdéses test. A hang terjedésénél létezik egy kitüntetett koordináta-rendszer, nevezetesen az, amelyben a hanghullámokat továbbító közeg (a levegő) nyugalomban van. A fenti képletek csak akkor érvényesek, ha az ,,álló'' kifejezés erre a vonatkoztatási rendszerre utal. Megjegyezzük, hogy kicsiny sebességeknél ( esetén) mindkét képlet ugyanazt az eredményt adja: Fényhullámok terjedésénél is fellép a Doppler-jelenség, de ott ‐ mivel a fénynek nincs szüksége közvetítő közegre ‐ értelmét veszti az (1) és (2) képleteknek megfelelő eset megkülönböztetése. A fényre sem (1), sem pedig (2) nem érvényes, hanem a relativisztikus Doppler-képletet szabad csak alkalmaznunk (lásd pl. Budó: Kísérleti fizika III. kötet, 310. old.): ahol a fényforrás és a megfigyelő relatív sebessége (ez független a koordináta-rendszer választásától), pedig a vákuumbeli fénysebesség. (Megjegyezzük, hogy a fényhez képest kicsiny sebességek esetén (4) is a (3) közelítő képlettel helyettesíthető.) A jelzőlámpa piros fényének frekvenciája (a függvénytáblázati adatokat használva a vörös színárnyalatok közül mondjuk a C-vonalat választjuk), a zöld fény frekvenciája pedig . A piros lámpa fényét akkor észlelhetnénk zöldnek, ha a jelzőlámpa felé tartó sebességünkre fennállna azaz teljesülne, hogy | |
Megjegyzés. A feladat megoldásában szereplő sebességgel haladva másodpercenként kétszer megkerülhetnénk a Földet az Egyenlítő mentén, de csak akkor, ha (a technikai nehézségek legyőzése után) valamilyen ‐ a gravitációt százmilliószorosan (!) meghaladó ‐ erővel biztosítani tudnánk, hogy járművünk a talajon maradjon. |