A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1.1. kérdés. A kondenzátorlemezre felírva a Gauss-törvényt megkapjuk a térerősséget: . A térerősséget a két kondenzátorlemezen lévő töltés együttesen hozza létre, így mindkét lemez hozzájárulása . Ennek alapján a lemezek közt ható erő:
1.2. kérdés. A Hooke-törvény alapján a rugóerő: . Az előző kérdésben levezettük a lemezek közt ható elektromos erőt: . A rendszer egyensúlyában , amiből .
1.3. kérdés. A térerősség a kondenzátorlemezek között homogén, így a lemezek közötti potenciálkülönbség egyszerűen számolható: . Behelyettesítve az előző részekben kapott eredményeket, kapjuk:
1.4. kérdés. A kapacitás a töltés és a potenciálkülönbség hányadosa: . Felhasználva az előző kérdésre kapott eredményt:
1.5. kérdés. A rugóban tárolt mechanikai energia , a kondenzátorban tárolt elektromos energia pedig . Így a rendszerben tárolt teljes energia
2.1. kérdés. Adott érték esetén az egyes kondenzátorok töltése egyszerűen számolható: | |
2.2. kérdés. Ne felejtsük el, hogy két kondenzátorunk van. Felhasználva az 1.1. kérdésre kapott választ, az egyes kondenzátorokban fellépő erő Mivel a két erő ellentétes irányú, az eredő erő | |
2.3. kérdés. Elhanyagolva az -rendű tagokat, kapjuk:
2.4. kérdés. Két, rugóállandójú rugó van sorba kapcsolva, így az eredő mechanikai erő . Az elektromos és a mechanikai erő ellentétes irányú, így, felhasználva az előző kérdésre kapott eredményt, az eredő erő | |
2.5. kérdés. Felhasználva Newton II. törvényét és az előző eredményt
3.1. kérdés. Írjuk fel az áramkörre a Kirchhoff-törvényeket! | | Felhasználva, hogy , kapjuk: | |
3.2. kérdés. Elhanyagolva az -rendű tagokat, kapjuk:
4.1. kérdés. Az elektromos és a mechanikai erő hányadosa Behelyettesítve a numerikus értékeket Az elektromos erők valóban elhanyagolhatók a rugóerők mellett.
4.2. kérdés. Az előzőek szerint elegendő a rugóerőt figyelembe vennünk: . Így a gyorsuló (lassuló) rendszerben a mozgó lemez egyensúlyi elmozdulása . A maximális elmozdulás ennek éppen kétszerese, hiszen a mozgó lemez túllendül az egyensúlyi helyzeten:
4.3. kérdés. Ha a gyorsulás , a maximális elmozdulás Továbbá felhasználva a 3.2. kérdésre kapott eredményt: Kifejezve -t, és felhasználva, hogy V, | |
4.4. kérdés. Legyen a vezető feje és a kormány közötti távolság. Ennek becsült értéke m ‐ 1 m. Abban a pillanatban, amikor a lassulás elkezdődik, a vezető fejének az autóhoz viszonyított relatív sebessége nulla. , így | |
4.5. kérdés. A idő a harmonikus rezgést végző lemez periódusidejének fele: , a periódusidő: így s. Mivel , a légzsák időben aktiválódik.
Megjegyzés a feladathoz: A gyakorlatban valóban ilyen elven működő gyorsulásmérők aktiválják az autók légzsákját. A valóságos és a feladatban szereplő eszközök között a legfontosabb különbség a méretekben van! A kereskedelemben kapható gyorsulásérzékelők integrált áramköri technológiával készülnek, a miniatürizált mechanikai alkatrészek és az elektronika ugyanazon az egy-két mm felületű félvezető csipen kerülnek kialakításra. Az apró és olcsó (néhány dolláros) eszközöket egyre több helyen használják rezgések mérésére és szabályozására; segítségükkel például csökkenthető a mosógépek centrifugálás közben fellépő rezonanciája. |