A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A gáz energiája (valamilyen inerciarendszerből nézve) a tömegközéppont mozgásához tartozó energiának és a tömegközépponthoz képest mozgó (és esetleg forgó) molekulák ,,belső energiájának'' összege. ( a gáz össztömege, a móltömeg, a gáz hőmérséklete, pedig a gázmolekulák szabadsági fokainak száma, nitrogénre .) Ha a tartályt hirtelen állítjuk meg (olyan hamar, hogy a gázmolekuláknak még nincs ideje a tartály falának ütközni), akkor a gáz összenergiája változatlan marad, hiszen nincs módunk munkát végezni a gázon. (A fékezéskor végzünk ‐ méghozzá negatív előjelű ‐ munkát, ennek nagysága megegyezik az üres tartály lefékezéséhez szükséges munkával, a gáz energiaviszonyai szempontjából figyelmen kívül hagyható.) Ha sikerülne ilyen gyors fékezést előidézni (méghozzá úgy, hogy közben a tartály ne roncsolódjon), a gáz felmelegedne. Jóllehet a fékezést követő pillanatban a gáz még nem lenne termikus egyensúlyban (hiszen a molekuláinak átlagsebessége a tartályhoz képest nem az egyensúlyi sebességeloszlásnak megfelelő nulla érték), de a falakkal és egymással történő számos ütközés után a tömegközéppont mozgásából származó ,,rendezett'' energia szétszóródik, kialakul az egyensúly, és a gáz hőmérséklete az eredetinél magasabb értékre áll be. Az energiamegmaradás törvénye szerint | | ahonnan | |
Megjegyzés. A gáz felmelegítése a tartály hirtelen lefékezésével gyakorlatilag megvalósíthatatlan feladat. Ahhoz, hogy a fenti számolás érvényes legyen, a tartályt sokkal hamarabb kellene megállítanunk, mint amennyi idő alatt az egyes (még a hangsebességnél is gyorsabban mozgó) gázmolekulák a tartály egyik feléből a másikba érnek. A tartály egészének lefékezése úgy történhet, hogy a tartály falának csak bizonyos részeire fejtünk ki erőt; a tartály többi ‐ kívülről nem fékezett ‐ része rugalmas hullámok közvetítésével ,,veszi észre'', hogy meg kell állnia. Ezek a hullámok is ,,csak'' hangsebességgel terjednek, és igaz ugyan, hogy szilárd közegekben a hangsebesség néhányszor nagyobb, mint a gázokban, nagyságrendi különbség azonban nincs a kétféle terjedési sebesség között. Emiatt szinte lehetetlen a tartályt olyan gyorsan megállítani, ahogy az a fenti megoldás érvényességéhez szükséges lenne. Ha a tartályt lassan, mondjuk egyenletesen lassítva, viszonylag hosszú idő alatt fékezzük le, akkor a gáz a tartály ,,első'' falát erővel jobban nyomja, mint a ,,hátsó'' falat, így a fékezés során (az üres tartály lefékezésénél végzendő munkán felül) | | munkát kell végeznünk. (A negatív előjel arra utal, hogy az erő és az elmozdulás egymással ellentétes irányú.) Ez a munka éppen annyi, amennyi a tömegközépponti mozgáshoz tartozó energia nullára csökkentéséhez szükséges, s így a gáz belső energiája és azzal együtt a hőmérséklete is változatlan marad.
Megjegyzés. A vizsgált hőtani folyamat lényege jól szemléltethető egy mechanikai példával: egy kiskocsi gurul vízszintes asztalon, s a kocsi érdes felületű tetején egy hasáb alakú test található. Ha a kiskocsit hirtelen megállítjuk, a rajta levő test megcsúszik, majd a súrlódás hatására megáll és egy kicsit felmelegszik. A keletkező hő éppen a hasáb kezdeti mozgási energiájával egyezik meg, hiszen a kiskocsit megállító külső erők a hasábon nem végeznek munkát. Amennyiben a kiskocsit olyan lassan fékezzük le, hogy a rajta levő test nem csúszik meg, akkor ‐ relatív elmozdulás hiányában ‐ súrlódási hő sem képződik, a hasáb alakú test hőmérséklete változatlan marad. Igaz ugyan, hogy a hasáb mozgási energiája lecsökken, de ez a rá ható külső erők (negatív) munkájának következménye, a test belső energiájának megváltozásával nem hozható kapcsolatba. |
|