A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Az autót a súrlódási erő gyorsítja, amely akkor a legnagyobb, ha tapadási súrlódás lép fel. A tapadási súrlódási erő függ a tapadási együtthatótól és a nyomóerőtől: . Mivel a feladat nem szól a légellenállásról, feltételezzük, hogy az a verseny körülményei között figyelmen kívül hagyható. Azt is feltesszük, hogy nem alkalmaznak speciális légterelő szárnyakat, s így a gépkocsit a talajhoz szorító erő egyszerűen az autó súlya: . Newton második törvénye szerint | |
Az autó legnagyobb gyorsulása tehát , és a legnagyobb ,,lassulás'' is ugyanekkora lehet csak. Az álló helyzetből induló autó akkor teszi meg a leggyorsabban az adott hosszúságú utat, ha a táv feléig a legnagyobb gyorsulással gyorsul, onnan kezdve pedig a legnagyobb lassulással fékez. Ekkor a gyorsítási és a fékezési szakasz ugyanannyi () ideig tart. Az egyenletesen gyorsuló mozgás út‐idő képletét alkalmazva a táv felére: ahonnan az elvileg lehetséges legrövidebb idő:
Megjegyzések. 1. A megoldás során hallgatólagosan feltettük, hogy a gépkocsi súlya egyenletesen oszlik meg mind a négy keréken, és az autó négykerékmeghajtásos. Ha csak 2 meghajtott kereke lenne (és ezeket a súly fele szorítaná a talajhoz), akkor a maximális gyorsulás csupán lehetne. 2. Bebizonyítjuk, hogy a leírtaktól eltérő mozgással (tehát nem egyenletes gyorsulással és lassulással) nem lehet a kiszámított időnél hamarabb végigmenni a megadott úton. Tegyük fel az ellenkezőjét, azt, hogy megvalósítható a kipörgésmentes mozgás idő alatt, és a sebesség‐idő grafikon az ábrán látható valamelyik görbe vonal. A függvény grafikonjának görbe alatti területe az előírt úttal, vagyis a besatírozott háromszög területével kell egyenlő legyen. Ha görbéje mindvégig a háromszögön belül halad (), akkor az általa határolt terület nem lehet -sel egyenlő. Valahol tehát a sebesség‐idő grafikonnak ki kell lépnie a háromszögből: vagy a gyorsítási szakaszban (), vagy a lassításnál (). Ekkor viszont a függvény görbéjének meredeksége ‐ a gyorsulás abszolút értéke ‐ valahol nagyobb kell legyen, mint a háromszög szárainak meredeksége. A () esetben ez a háromszögből való kilépés pontjánál biztosan bekövetkezik, a () esetben pedig a visszatérés pontjánál. Ekkor (vagy már előbb) az autó kerekei kipörögnek, tehát a világcsúcsjavítási kísérlet érvénytelenné válik.
|
|