Feladat: 3763. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Péter András Levente ,  Szilágyi Zsombor 
Füzet: 2005/május, 309 - 310. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Tapadó súrlódás, Egyenletesen változó mozgás (Tömegpont mozgásegyenelete), Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2005/január: 3763. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Megoldás. Az autót a súrlódási erő gyorsítja, amely akkor a legnagyobb, ha tapadási súrlódás lép fel. A tapadási súrlódási erő függ a tapadási együtthatótól és a nyomóerőtől: |Ftapad|μ0FN. Mivel a feladat nem szól a légellenállásról, feltételezzük, hogy az a verseny körülményei között figyelmen kívül hagyható. Azt is feltesszük, hogy nem alkalmaznak speciális légterelő szárnyakat, s így a gépkocsit a talajhoz szorító erő egyszerűen az autó súlya: FN=mg. Newton második törvénye szerint
m|a|=|Ftapad|μ0mg,azaz|a|μ0g.

Az autó legnagyobb gyorsulása tehát μ0g, és a legnagyobb ,,lassulás'' is ugyanekkora lehet csak. Az álló helyzetből induló autó akkor teszi meg a leggyorsabban az adott hosszúságú utat, ha a táv feléig a legnagyobb gyorsulással gyorsul, onnan kezdve pedig a legnagyobb lassulással fékez. Ekkor a gyorsítási és a fékezési szakasz ugyanannyi (t/2) ideig tart. Az egyenletesen gyorsuló mozgás út‐idő képletét alkalmazva a táv felére:
s2=μ0g2(t2)2,
ahonnan az elvileg lehetséges legrövidebb idő:
t=2sμ0g.

 
Megjegyzések. 1. A megoldás során hallgatólagosan feltettük, hogy a gépkocsi súlya egyenletesen oszlik meg mind a négy keréken, és az autó négykerékmeghajtásos. Ha csak 2 meghajtott kereke lenne (és ezeket a súly fele szorítaná a talajhoz), akkor a maximális gyorsulás csupán μ0g/2 lehetne.
2. Bebizonyítjuk, hogy a leírtaktól eltérő mozgással (tehát nem egyenletes gyorsulással és lassulással) nem lehet a kiszámított tmin időnél hamarabb végigmenni a megadott úton.
Tegyük fel az ellenkezőjét, azt, hogy megvalósítható a kipörgésmentes mozgás t0<tmin idő alatt, és a sebesség‐idő grafikon az ábrán látható valamelyik görbe vonal. A függvény grafikonjának görbe alatti területe az előírt s úttal, vagyis a besatírozott háromszög területével kell egyenlő legyen. Ha v(t) görbéje mindvégig a háromszögön belül halad (a), akkor az általa határolt terület nem lehet s-sel egyenlő. Valahol tehát a sebesség‐idő grafikonnak ki kell lépnie a háromszögből: vagy a gyorsítási szakaszban (b), vagy a lassításnál (c). Ekkor viszont a v(t) függvény görbéjének meredeksége ‐ a gyorsulás abszolút értéke ‐ valahol nagyobb kell legyen, mint a háromszög szárainak amax=μ0g meredeksége. A (b) esetben ez a háromszögből való kilépés P pontjánál biztosan bekövetkezik, a (c) esetben pedig a visszatérés Q pontjánál. Ekkor (vagy már előbb) az autó kerekei kipörögnek, tehát a világcsúcsjavítási kísérlet érvénytelenné válik.