A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Fusson a két autóút a terület északi és déli oldalán, és jelöljük a megfigyelő állomásokat nyugatról keletre haladva , , , -gyel, a négyzet nyugati határától mért távolságukat , , , -gyel. Ezek között egyenlők is lehetnek, ez esetben az állomások jelölése tetszőleges. Eszerint . Ha , akkor építsünk egy bekötőutat autóúttól autóútig és között, illetőleg a kettőn keresztül, ha , továbbá mindegyik állomástól eddig az útig egy nyugat‐keleti bekötőutat. Az előbbi út hossza , az -től és -től épített utak összhossza , az -től és -ból épített utaké a feltétel szerint. Az egész úthálózat hossza tehát legfeljebb . Ha , akkor építsünk egy‐egy észak‐déli bekötőutat és közt is, meg és között is, ill. a megfigyelőállomásokon át, ha vagy , továbbá -ből és -ből az elsőig, -ból és -ből a másodikig nyugat‐keleti bekötőutakat. Ennek az útrendszernek a hossza | | tehát ebben az esetben is van legfeljebb -es úthálózat a kívánt tulajdonságokkal (1. ábra a) és b) része).
1. ábra Megmutatjuk, hogy -nél rövidebb úthálózattal nem oldható meg a feladat, ha pl. a megfigyelő állomások a terület határán vannak a délnyugati saroktól északra, az északnyugatitól keletre, az északkeletitől délre és a délkeletitől nyugatra -re. Ebben a sorrendben jelöljük őket , , , -mal. Egy legrövidebb úthálózat legfeljebb két egymással össze nem függő részből állhat, mert ha legalább háromból áll, akkor már az észak‐déli irányú útszakaszok legalább -t tesznek ki. Ha két részből áll, akkor van legalább -nyi észak‐déli szakasza. Ebben az esetben valamelyik rész legalább két állomást tartalmaz. Ha -ből -at vagy -et, vagy -ből -t el lehet érni, akkor a nyugat‐keleti irányú szakaszok összesen legalább -t tesznek ki, ha pedig -ből -t, -ból -et lehet csak elérni, ehhez tegalább kétszer -nyi nyugat‐keleti irányú útszakasz szükséges. Ha végül mindegyik állomásról bármelyikre el lehet jutni bekötőutakon haladva, akkor tekintsük az úthálózatnak -ből -be vezető részét és azt a pontot, ahol ezt -ből, ill. -ból először érhetjük el. Ha -ből indulva előbb az felé vezető elágazást érjük el, akkor van az úthálózatnak egy , közti és egy , közti része, amelyeknek nincs közös pontja; ezeknek legalább 7,5‐7,5 km-nyi észak‐déli szakasza van, az egész hálózat nyugat‐keleti szakaszai viszont legalább -t tesznek ki. Ha viszont az -ba vezető elágazást érjük el előbb, vagy négyes útkereszteződés van, akkor , és , közt van olyan összeköttetés, amelyeknek legfeljebb egy közös pontja van, és egész hasonlóan látható, hogy ekkor legalább -nyi nyugat‐keleti és -nyi észak‐déli útszakasz van (2. ábra a) és b) része). ‐ Evvel a feladatot teljes egészében megoldottuk.
2. ábra
Megjegyzés. A megoldás első része mutatja, hogy -nél rövidebb útrendszer is van, ha és nem a terület nyugati és keleti határvonalán van, és akkor is, ha nem éppen . A megoldás ezen részében szereplő első útrendszerhez hasonló szerkeszthető az észak‐déli és nyugat‐keleti irány szerepének megcserélésével is, ami bizonyos feltételek mellett ismét -nél nem hosszabb útrendszert szolgáltat. Ebből további szükséges feltételek lesznek leolvashatók. Építsünk egy nyugat‐keleti utat az egész területen át, amelyiktől két megfigyelő állomás északra van, kettő délre (esetleg két állomáson áthalad, a másik kettőt elválasztja, vagy legalább három állomáson áthalad). Ezután a legészakibb állomáson vagy az ilyenek egyikén át az északi autóúttól, a legdélibb állomáson vagy azok egyikén át a déli autóúttól -ig észak‐déli bekötőutat építünk és a másik két állomástól -ig szintén (3. ábra). Ha az utolsó két út hossza és , akkor az egész útrendszeré , és ez kisebb, mint , ha .
3. ábra Ha az -en keletkező északi elágazások és déli elágazások nem választják el egymást, akkor az úthálózat hossza -re csökkenthető. Mozdítsuk el ugyanis -nek a nyugati határtól a második elágazásig terjedő részét arra, amerre az elágazások vezetnek a közelebbi állomásig, és hasonlóan módosítsuk a harmadik elágazástól a terület határáig terjedő részét is. Az új útrendszer legföljebb hosszú (4. ábra).
4. ábra Azt kaptuk tehát, hogy csak akkor nem elegendő -nél rövidebb úthálózat, ha a következő feltételek teljesülnek: A terület nyugati és keleti határa mentén is legyen megfigyelőállomás; a területet egy észak‐déli és egy kelet‐nyugati vonallal felosztva úgy, hogy két állomás a vonaltól ne feküdjék keletre, a másik kettő ne nyugatra és hasonlóan a másik vonaltól kettő ne feküdjék délre, a másik kettő ne északra, akkor a keletkező négy téglalap egyike se tartalmazzon a belsejében és határán egynél több állomást; az említett kelet‐nyugati vonalhoz két oldalról legközelebb eső állomás e vonaltól vett távolságának összege éppen legyen; az észak‐déli vonal két oldalán a legközelebbi állomások távolságának összege legalább legyen. A fenti megoldás második részének gondolatmenetével belátható, hogy ha mind a négy feltétel teljesül, akkor szükség is van mindig -es úthálózatra.
II. megoldás. Két úthálózatot tervezünk és utólag választjuk ki a kedvezőbbet. Az egyiknek két észak‐déli útszakasza lesz a terület két határán, a másiknak egy a terület középvonala mentén. (Az 5. ábrán az első úthálózat folytonos, a második pontozott vonallal van rajzolva.) Ezután minden megfigyelőállomástól kelet‐nyugati utat építünk a terület közelebbi határáig, ill. a középvonalig (a középvonalra eső esetleges állomástól tetszés szerint az egyik határig). Világos, hogy a pontozott útrendszeren is el lehet jutni minden állomástól bármelyik autóútig, a (két részből álló) folytonosan kihúzott útrendszer mentén is.
5. ábra A két úthálózat együtt észak‐déli és négyszer kelet‐nyugati útszakaszból áll, tehát hosszú, így legalább az egyik legfeljebb -es. Ez (illetőleg bármelyik, ha a kettő egyenlő hosszú) kielégíti a feladat követelményeit. Szükség van legalább -nyi úthálózatra, ha pl. az és megfigyelő állomás a terület északnyugati és északkeleti sarkában van, és pedig a déli út mentén, a nyugati, ill. keleti határtól 2,5‐2,5 km-re. Vizsgáljuk először egy, a feltételeket kielégítő bekötő-útrendszer észak‐déli útszakaszait. Ez összesen véges számú útszakasz, egy tetszés szerinti kelet‐nyugati egyenes ezeket véges számú pontban metszi; legalább egyben, mert ellenkező esetben volna olyan kelet‐nyugati egyenes, amelyen nem lehetne átjutni az északi úttól a déli felé. Minden nyugat‐keleti egyenes első ilyen metszéspontját véve, ezek véges sok útszakaszt futnak be, amelyek összhossza (6. ábra). Hasonlóan, ha minden nyugat‐keleti egyenes legalább két vagy három észak‐déli útszakaszt metsz, akkor a metszéspontok legalább , ill. -nyi észak‐déli útszakaszon futnak végig.
6. ábra Az olyan útrendszerek kedvezőtlenek, amelyeknél mindegyik egyenes legalább metszéspontot szolgáltat. Ha mindegyik egyenesen van legalább metszéspont, de több nem mindegyiken, akkor szemeljünk ki egy egyenest, amelyen két metszéspont van. Mindegyik megfigyelő állomástól el kell tudni jutni valamelyik metszésponthoz, hogy eljuthassunk a nyugat‐keleti vonal másik oldalán levő autóúthoz. Ha -ből és -ból vagy -böl és -ből ugyanahhoz a metszésponthoz lehet eljutni, akkor a megfelelő két állomás közt van egy olyan útrész, amelyiknek legalább -nyi nyugat‐keleti szakasza van (7a ábra, szaggatott vonal); ha pedig és -ből az egyik metszéspont érhető el, , és -ből a másik, akkor van kétszer -nyi nyugat‐keleti útszakasz (7a. ábra, pontozott vonal), és mindkét esetben legalább összhosszú észak‐déli útszakaszok, mint láttuk. Ha végül van olyan nyugat‐keleti egyenes, amelyiken csak egy metszéspont van, akkor egy ilyen metszésponthoz mindegyik állomásról el lehet jutni (7b. ábra). Ekkor azonban az úthátózatnak az egyenestől északra eső része legalább -nyi nyugat‐keleti útszakaszt tartalmaz, a déli része legalább -nyit, ehhez járul legalább -nyi észak‐ déli útszakasz. Mindig szükség van tehát legalább -es úthálózatra.
7. ábra
Megjegyzések. 1. A megoldás első részének gondolatmenete Hangya László megoldása. Ez alkalmas sok további felmerülő kérdés megválaszolására is. Ha pl. helyett vagy megfigyelőállomás van a területen, akkor a fenti módon megszerkesztett két úthálózat összhossza , ill. lesz, így legfeljebb , ill. hosszú úthálózattal megoldható a feladat. 2. Ugyanesak -t ad korlátul pont esetén a gondolat következő módosított alkalmazása is. Osszuk a területet észak‐déli úttal egyenlő széles részre és mindegyik megfigyelő állomástól az őt közrefogó két útig építünk merőleges bekötőutat. Minden második észak‐déli út a rá merőleges, csatlakozó útszakaszokkal alkotja az egyik útrendszert, a kimaradók a másikat. A két útrendszer összhosszára így adódik, mint az előbbi esetben is. Nem nehéz belátni, hogy legalább -nyi útra szükség is van, ha a megfigyelő állomások pl. a terület két útmenti oldalának közepén és két szélén vannak. 3. állomás esetén van mindig -nél rövidebb úthálózat is. A legjobb korlát megkeresését feladatul hagyom. 4. Hasonló okoskodással, alkalmasan választva azt is, hogy hány sávra osztjuk a területet, pont esetén , ill. annál kevéssel nagyobb felső korlát adódik a szükséges úthálózat hosszára. |