A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Tegyük fel, hogy a golyó sebessége az ütközés előtt , az ütközés után pedig . A golyó akkor repül ugyanazon a pályán vissza, mint amelyen érkezett, ha . Emellett annak is teljesülnie kell, hogy a golyó a rúdra merőlegesen érkezik és verődik vissza onnan. Legyen , a periódusidőt pedig jelölje . Két ütközés között a rúd elfordulása s a szimmetria miatt az ábrán látható szög: .
A golyó sebességének komponensei az ütközés után: | | A golyó a periódusidő részében emelkedik, ezalatt a függőleges irányú sebessége nullára csökken, tehát ahonnan A vízszintes sebességkomponens, ami két ütközés között állandó, és a pálya legmagasabb pontján a golyó teljes sebességének nagyságával egyezik meg: Legyen a rúd hossza , az egyik ütközési pont vízszintes koordinátája pedig . Ekkor egyrészt , másrészt , ahonnan | | a rúd hossza tehát . A forgástengely nem fejt ki forgatónyomatékot a rúdra (a nehézségi erő hatása pedig az ütközés igen rövid ideje alatt elhanyagolható), így a teljes rendszer (rúd + golyó) perdülete (impulzusnyomatéka) ütközés előtt és után ugyanakkora: | | ahonnan |