Feladat: C.737 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 2004/október, 403 - 404. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Terület, felszín, Téglatest, C gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2003/november: C.737

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Megoldás. A doboz éleinek hosszát jelöljük a, b, c-vel, ekkor a térfogata abc, a csomagé pedig tízszer ennyi. Ha a csomag hasonló a dobozhoz, akkor a hasonlóság aránya a térfogatok arányának a köbgyöke, 103, a csomag mérete tehát 103a103b103c.
A tíz dobozt kétféleképpen rendezhetjük téglatest alakú csomaggá: ha egy kiszemelt lap mentén egymás mellé helyezzük valamennyit, vagy ha két ötös oszlopot illesztünk egymáshoz. Az élek szerepe szimmetrikus, így feltehető, hogy az első esetben egy 10abc, a másodikban pedig egy 5a2bc méretű téglatest adódik. Ha a doboz és a csomag hasonlók, akkor a {103a;103b;103c} számhármas az első esetben a {10a;b;c}, a másodikban pedig az {5a;2b;c} számhármassal azonos az elemek valamilyen sorrendjében. (Az azonos helyen álló mennyiségek nyilván nem lehetnek egyenlők, tehát például 103a10a, vagy 103b2b.)
Az első esetben a szimmetria miatt föltehető, hogy 103a=b. Ekkor b103b=1003a10a, és így 103b=c, végül 103c=(103)3a=10a. Tehát ha a:b:c=1:103:1003, akkor a b×c lap mentén egymásra helyezett tíz doboz megvalósítja az igazgató elképzelését (1. ábra). (Az élek hosszai egy 103 hányadosú mértani sorozat szomszédos elemei, a 103 arányú nagyítás után egy tíszeres térfogatú hasonló téglatestet kapunk.)

 

 
1. ábra
 

A második esetben {103a;103b;103c}={5a;2b;c}. Most b és c szerepe nem szimmetrikus, két megoldást kapunk:
5a=103b,2b=103césc=103a,ahonnana:b:c=103:5:1003
(2. ábra) vagy pedig
5a=103c,2b=103aésc=103b,ahonnana:b:c=2:103:1003
(3. ábra). Mindkét változatban a b×c lap mentén egymásra helyezett öt dobozból álló téglatest két példányát kell összeilleszteni az 5a×c lap mentén.
 

 
2. ábra
 

 

 
3. ábra
 

Bódai Zoltán dolgozatjavító megjegyzései: Igazuk volt azoknak, akik úgy képzelték, hogy mivel 103 nem szerkeszthető, azért nincs megoldása a feladatnak. Ez valóban azt jelenti, hogy gyakorlatilag nincs megoldás, de elméletben igen. Természetesen mindazok, akik eljutottak ahhoz, hogy az elképzelés megvalósítható és ezt példával illusztrálták is, megkapták az 5 pontot.
Azok, akik eljutottak addig, hogy az arány 103, 1 pontot kaptak a dolgozatukra.