Feladat: 3670. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Kiss Péter ,  Szabó Áron 
Füzet: 2004/május, 310 - 312. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Gördülés vízszintes felületen, Ütközés fallal, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2003/december: 3670. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Megoldás. Mivel a fal tökéletesen sima, ütközéskor a labdára nem hat forgatónyomaték, tehát a szögsebessége az ütközés során változatlan marad. A labda tömegközéppontjának sebessége az ütközéskor ellentétes irányú lesz, nagysága pedig az eredeti sebesség k-szorosa (k<1 az ütközési szám).
A falról visszapattanó labda ,,köszörülni'' kezd, majd az asztallap által kifejtett súrlódási erő előbb-utóbb csúszásmentes gördülésre kényszeríti. A mozgás részletes leírásához szükségünk lesz a labda tehetetlenségi nyomatékára. Mivel a pingponglabda vékony gömbhéj, tehetetlenségi nyomatéka két majdnem egyforma sugarú gömb tehetetlenségi nyomatékának különbségeként adható meg:

Θ=25m1(r+Δr)2-25m2r2,
ahol
m1=4π3ϱ(r+Δr)3,  illetve  m2=4π3ϱr3,
a gömbhéj tömege és a sűrűsége közötti kapcsolat pedig
m=4π3ϱ(r+Δr)3-4π3ϱr3.
Ezekből a képletekből Δrr esetén
Θ=25m(r+Δr)5-r5(r+Δr)3-r323mr2
adódik.
Az ábra egy v0 sebességgel, ω0 szögsebességgel (v0=rω0) a falnak ütköző labdát ábrázol közvetlenül az ütközés után.
 
 

Az ábrán bejelölt v és ω irányokat tekintve pozitívnak, a mozgásegyenletek:
S=ma,Sr=Θβ,
ezekből a gyorsulás és a szöggyorsulás
a=Sm,β=SrΘ=32Smr,
tehát t idő múlva a labda sebességének és szögsebességének előjeles nagysága:
v=kv0-at,ω=βt-ω0.
A csúszásmentes gördülés akkor kezdődik, amikor v=rω vagyis
kv0-Smt=(SrΘt-ω0)r
fennáll, tehát
t=kv0+rω01+mr2ΘmS=25mSv0(k+1)
idő múlva, s ekkor a labda sebessége
v=v1=3k-25v0.
Látható, hogy ha k23, akkor v10, vagyis a köszörülés befejeztekor a labda balra mozog (vagy éppen megáll), ilyenkor nem ütközhet ismét a fallal.
Második ütközés csak akkor következik be, ha k<23, tekintsük tehát ezt az esetet. Amennyiben a labda csúszásmentesen gördülve ér vissza a falhoz
|v1|=2-3k5v0
sebességgel, akkor ugyanaz történik, mint az első ütközés után, csak v1 játssza v0 szerepét, azaz köszörülés, majd tiszta gördülés után a labda
|v2|=2-3k5|v1|=(2-3k5)2v0
sebességgel harmadszor is nekiütközik a falnak, és így tovább (elvben) a végtelenségig. Pontosan 2 ütközés tehát ebben az esetben sem valósulhat meg.
Előfordulhat-e az, hogy a labda hamarabb ér vissza a falhoz, mintsem a tiszta gördülés feltétele teljesülhetne? Ennek feltétele az, hogy a kv0 kezdősebességgel és a gyorsulással mozgó labdának a falhoz visszaérkezéséig eltelő t0 idő kisebb legyen, mint a köszörülés megszűnéshez szükséges, korábban kiszámított t idő:
t0=2kv0a<25mSv0(k+1)=25v0a(k+1)=t,
ami k<14 esetén áll fenn.
Vizsgáljuk a továbbiakban ezt az esetet! A labda az első és a második ütközés között ugyanannyi ideig lassult, mint gyorsult, tehát a sebességének nagysága a második ütközés előtt ugyanakkora, mint az első ütközés után, nevezetesen kv0, a második ütközést követően tehát a labda k2v0 sebességgel pattan el a faltól. A szögsebesség közvetlenül a második ütközés előtt (és ami ezzel egyező, közvetlenül utána is) a forgómozgás egyenletéből kapható meg:
ω1=-ω0+βt0=-ω0+32Smr2kv0a=(3k-1)ω0.

A második ütközés után a köszörülés addig tart, míg fenn nem áll
k2v0-at=ω1+rβt=(3k-1)rω0+32arrt,t=t'=25v0a(k2-3k+1)(*)


idő múlva következik be. Ennyi idő alatt a labda sebessége
v'=v1-at'=k2v0-25(k2-3k+1)v0=15(3k2+6k-2)v0
lesz. Ha ez a sebesség pozitív lenne, akkor harmadik ütközés nem jöhetne létre. A 3k2+6k-2 kifejezés azonban csak
k>53-10,29>14,
illetve k<-2,29 tartományban lenne pozitív. Számunkra mindkét lehetőség elfogadhatatlan, az első azért, mert ellentmond a köszörülve ütközés k<14 feltételének, a másik tartomány pedig fizikailag értelmetlen.
Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy k23 esetén pontosan 1 ütközés zajlik le, 23>k14 esetén tetszőlegesen sok ütközés, és ha k<14, akkor is legalább 3-szor ütközik a labda a falnak. Pontosan kettő ütközés tehát nem jöhet létre!