A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Mivel a fal tökéletesen sima, ütközéskor a labdára nem hat forgatónyomaték, tehát a szögsebessége az ütközés során változatlan marad. A labda tömegközéppontjának sebessége az ütközéskor ellentétes irányú lesz, nagysága pedig az eredeti sebesség -szorosa ( az ütközési szám). A falról visszapattanó labda ,,köszörülni'' kezd, majd az asztallap által kifejtett súrlódási erő előbb-utóbb csúszásmentes gördülésre kényszeríti. A mozgás részletes leírásához szükségünk lesz a labda tehetetlenségi nyomatékára. Mivel a pingponglabda vékony gömbhéj, tehetetlenségi nyomatéka két majdnem egyforma sugarú gömb tehetetlenségi nyomatékának különbségeként adható meg: ahol | | a gömbhéj tömege és a sűrűsége közötti kapcsolat pedig Ezekből a képletekből esetén | | adódik. Az ábra egy sebességgel, szögsebességgel () a falnak ütköző labdát ábrázol közvetlenül az ütközés után.
Az ábrán bejelölt és irányokat tekintve pozitívnak, a mozgásegyenletek: ezekből a gyorsulás és a szöggyorsulás tehát idő múlva a labda sebességének és szögsebességének előjeles nagysága: A csúszásmentes gördülés akkor kezdődik, amikor vagyis fennáll, tehát | | idő múlva, s ekkor a labda sebessége Látható, hogy ha , akkor , vagyis a köszörülés befejeztekor a labda balra mozog (vagy éppen megáll), ilyenkor nem ütközhet ismét a fallal. Második ütközés csak akkor következik be, ha , tekintsük tehát ezt az esetet. Amennyiben a labda csúszásmentesen gördülve ér vissza a falhoz sebességgel, akkor ugyanaz történik, mint az első ütközés után, csak játssza szerepét, azaz köszörülés, majd tiszta gördülés után a labda | | sebességgel harmadszor is nekiütközik a falnak, és így tovább (elvben) a végtelenségig. Pontosan 2 ütközés tehát ebben az esetben sem valósulhat meg. Előfordulhat-e az, hogy a labda hamarabb ér vissza a falhoz, mintsem a tiszta gördülés feltétele teljesülhetne? Ennek feltétele az, hogy a kezdősebességgel és gyorsulással mozgó labdának a falhoz visszaérkezéséig eltelő idő kisebb legyen, mint a köszörülés megszűnéshez szükséges, korábban kiszámított idő: | | ami esetén áll fenn. Vizsgáljuk a továbbiakban ezt az esetet! A labda az első és a második ütközés között ugyanannyi ideig lassult, mint gyorsult, tehát a sebességének nagysága a második ütközés előtt ugyanakkora, mint az első ütközés után, nevezetesen , a második ütközést követően tehát a labda sebességgel pattan el a faltól. A szögsebesség közvetlenül a második ütközés előtt (és ami ezzel egyező, közvetlenül utána is) a forgómozgás egyenletéből kapható meg: | |
A második ütközés után a köszörülés addig tart, míg fenn nem áll
idő múlva következik be. Ennyi idő alatt a labda sebessége | | lesz. Ha ez a sebesség pozitív lenne, akkor harmadik ütközés nem jöhetne létre. A kifejezés azonban csak illetve tartományban lenne pozitív. Számunkra mindkét lehetőség elfogadhatatlan, az első azért, mert ellentmond a köszörülve ütközés feltételének, a másik tartomány pedig fizikailag értelmetlen. Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy esetén pontosan 1 ütközés zajlik le, esetén tetszőlegesen sok ütközés, és ha , akkor is legalább 3-szor ütközik a labda a falnak. Pontosan kettő ütközés tehát nem jöhet létre! |