A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A közegellenállási erő (a feladatban szereplő sebességek esetén) az autó és a levegő relatív sebességének négyzetével arányos: . ‐ Ha az autó széllel szemben halad, akkor , vagyis ekkor a légellenállás . ‐ Ha az autó hátszélben halad, akkor , vagyis ekkor a közegellenállás . A megadott feltétel szerint , vagyis | | A fenti egyenlet matematikai megoldása két esetet enged meg: , ahonnan A megadott feltétel akkor is teljesül, ha , azaz | |
A második ,,megoldás'' értelmezése több kérdést is felvet. Ha , akkor a levegő nem fékezi, hanem tolja a gépkocsit, ez az erő tehát aligha nevezhető közegellenállásnak. Ha ettől ‐ és a szélsebesség irreális nagyságától ‐ eltekintünk, még akkor sem lenne helyes a számolásunk, hiszen a gépkocsi alaktényezője nyilván függ attól, hogy a levegőhöz képest előre- vagy hátrafele mozog-e a jármű. (Érthető okokból a konstruktőrök az előre haladó gépkocsikat tervezik áramvonalasra, és nem a tolatás légellenállásának csökkentése a legnagyobb gondjuk!) Reális megoldásként tehát csak az eset jöhet szóba, ennél pedig a szembeszélnél és a szélcsendes időben fellépő közegellenállások aránya: | |
Megjegyzés. A második esetben kapott szélsebesség kapcsán felmerülő problémák megosztották a megoldók táborát. Sokan voltak, akik a nagy érték láttán sem rettentek meg, és elméleti síkon maradva itt is megadták a kérdéses arányt. Helyesnek azok megoldását fogadtuk el, akik valamilyen logikus (!) érvre (pl. az irreálisan nagy sebesség-értékre, vagy az első és hátsó alaktényező különbözőségére) hivatkozva kizárták a második esetet. Sokan voltak azonban olyanok is, akik a gyökvonás során nem vették észre a második lehetőséget, vagy esetleg minden indoklás nélkül elvetették azt; az ő megoldásukat (kicsit) hiányosnak tekintettük. |