A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Inga, melynek felső végét is egy súly húzhatja
Mivel a fonal hossza állandó, a megfelelő változási sebességek közötti kapcsolat: .
A pont sugarú körpályán mozog szögsebességgel, a sebessége -hoz viszonyítva , ami alakba is írható.
A pont -hoz viszonyított sebessége Az első tag az sugarú, szögsebességű körmozgás kerületi sebessége, a második tag pedig a fonálhossz változását veszi figyelembe.
A pont -hoz viszonyított (tehát az inerciarendszerben mérhető) sebessége Ez tisztán érintő irányú, összhangban azzal a ténnyel, hogy az pontbeli fonaldarab pillanatnyi sebessége az inerciarendszerben mérve nulla. (Maga az pont nem egy bizonyos anyagi pontot, hanem a fonal pillanatról pillanatra változó darabkáját jelöli. Ehhez a mozgó ponthoz képest a pont fonál irányú sebességgel is rendelkezik, ez a fiktív mozgás azonban az inerciarendszerből szemlélve már eltűnik.)
A pontban levő részecske gyorsulásának irányú (tehát fonál irányú) komponense a centripetális gyorsulás képletének megfelelően
A pontban levő test gravitációs helyzeti energiája | | (A helyzeti energiát a test indítási magasságában választottuk nullának.)
A pálya legalacsonyabb pontja -nek felel meg (itt válik a sebesség függőleges komponense nullává). Ebben a pontban a test helyzeti energiája minimális: | | Alkalmazva a mechanikai energiamegmaradás tételét: ahonnan
A test mozgási energiája egy tetszőleges szöggel jellemzett helyzetben (az energiamegmaradás tétele szerint) | | ahonnan | | (2) | Jelöljük -val a fonalat feszítő erőt. A fonál irányú mozgásegyenlet (1) felhasználásával ahonnan (2) segítségével kifejezhető a fonálerő: | | A fonal meglazulásának (-nak) megfelelő szögre fennáll amit megadott értékének behelyettesítésével alakban is felírhatunk. Ennek az egyenletnek ránézésre megadható egy gyöke: . Ha valaki nem veszi észre ezt a megoldást, numerikusan (zsebszámológép segítségével) is megkaphatja a (4) trigonometrikus egyenletet gyökét: radián. Ellenőrizhető, hogy a tartományban , tehát a fonal korábban nem lazul meg. A fonal legrövidebb, de még nem laza helyzetében | | a test sebességének nagysága pedig ekkor (4) szerint | |
A mozgás további részében a test kezdősebességű ferde hajítást végez. A pálya legmagasabb pontjában a sebessége | | lesz, és a pontig a vízszintes elmozdulása | |
Meg kell még vizsgálnunk, hogy a pont elérése előtt nem ütközik-e neki a test a rúdnak. A helyzetnek megfelelő pontban a test koordinátái:
Látható, hogy , így a test valóban eléri a pálya legmagasabb pontját.
A fonál súrlódásmentes csúszása során a és a tömegű testből álló rendszer teljes mechanikai energiája állandó marad. Ha a tömegű test a mozgása során -vel mélyebbre kerül, a helyzeti energiája értékkel csökken, ugyanennyivel nő tehát a tömegű test helyzeti és mozgási energiájának összege, és ez az összeg a fonál megtapadása után is változatlan marad. Ha mellett elhanyagolható, akkor a tömegű test mozgását a továbbiakban rögzített pont körüli ingamozgásnak tekinthetjük. A fonál meglazulása szempontjából a legkényesebb helyzet a pálya legmagasabb pontja. Itt a test magasan van a rúd felett, sebességét pedig az egyenlet határozza meg. A fonál akkor nem lazul meg ebben a helyzetben, ha a gravitációs erő kisebb, mint a körmozgáshoz szükséges centripetális erő: ami a munkatételből adódó sebesség kiküszöbölésével alakra hozható. Innen
Megjegyzések. 1. A arány ‐ a feladat egyszerűsítő feltevéseinek teljesülése esetén ‐ egyértelműen meghatározza a hányadost, igaz, ehhez egy bonyolult differenciálegyenletet kellene megoldanunk. A fenti egyenlőtlenség tehát tulajdonképpen csak a tömegek arányára jelent megszorítást. 2. A súrlódásmentes csúszás és nagyon nagy tapadási súrlódás feltételezése nyilván távol áll a realitástól. A leírt jelenséghez hasonló azonban mégis megvalósítható. Ha egy vékony, sima rúddal és jól csúszó, kellően hajlékony fonállal (például horgászdamillal), és megfelelően választott nehezékekkel (pl. acélcsavarokkal) végezzük el a kísérletet, a mozgás első szakasza jó közelítéssel súrlódásmentesnek tekinthető. Igaz ugyan, hogy a fonal a megtapadása után vélhetően újra megcsúszik a hengeren, de a fonál fokozatos feltekeredése miatt (kötélsúrlódás) előbb-utóbb megállítja a csúszást, éppen úgy, mintha a tapadó súrlódás nagyon nagy lenne. Egyszerű eszközökkel kísérletileg is jól vizsgálható, hogy a kérdéses furcsa mozgás valóban létrejöhet, a tömegű test többször is átfordulhat a rúd felett, és a mozgás akár a fonal teljes feltekeredéséig is tarthat. |