A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. A járművek kezdeti sebessége m/s. A minimális követési távolság tartásakor a hátsó autó eleje a teljes lefékeződés után ugyanott lesz, mint az első autó hátulja. Az első autó fékútja A második autó az 1 másodpercnyi reakcióidő alatt m utat tesz meg, majd ezután a fékezése során további utat: A minimális követési távolság A 22 m-es távolság eléréséig több mint 1 másodperc telik el, hiszen 1 másodperc alatt a hátsó autó hosszal tesz csak meg több utat, mint az első, tehát a távolságuk ekkor még 27,5 m. A kérdéses pillanatig a távolságnak további 5,5 m-t kell csökkennie. A második autó vezetője a fékezése során azt látja, hogy az első autó 5 m/s kezdősebességgel indulva és gyorsulással haladva közeledik hozzá. Távolságuk t idő alatt (SI egységekben számolva) méternyit csökken, ahonnan (a fizikailag értelmes gyököt tartva meg) a kérdéses időre t=1s adódik. Ennyi idő telik el a második autó fékezésének kezdetétől, vagyis az elöl haladó autó fékezésének kezdetétől összesen 2s.
() Nagy Zoltán (Szolnok, Varga Katalin Gimn., 9. o.t.) és Vigh Máté (Pécs, Babits M. Gimn., 11. o.t.) dolgozata alapján |
II. megoldás. a) Ábrázoljuk a két gépkocsi sebességét az idő függvényében! Az autók által megtett út a megfelelő görbék alatti területtel, az utak különbsége pedig a két görbe által közbezárt, satírozott területtel egyezik meg. Az ábráról leolvasható, hogy ennek a trapéznak 30 (méter) egység a területe, ennyi kell legyen a minimális követési távolság a két gépkocsi között.
b) Hasonlóan kereshetjük meg azt a t0 pillanatot, amelyhez tartozó ABCD négyszög területe 8 egység. Mivel az ABE háromszög területe 2,5 egység, a BCDE trapéz területe 5,5 egység kell legyen, ami éppen t0=2 s esetén teljesül.
() Enczel Dávid (Dombóvár, Illyés Gy. Gimn., 9. o.t) |
|