A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. Egy-egy kerék tehetetlenségi nyomatékának meghatározása Egy 0,025 tömegű, 0,8 sugarú küllő tehetetlenségi nyomatéka (a végpontjára vonatkoztatva) az ismert elméleti formula alapján . A kerék hengeres részének tehetetlenségi nyomatéka a tömör henger és a lyukat kitöltő tömör henger tehetetlenségi nyomatékának különbségeként számolható. A tömeg- és területarányok egyenlősége alapján kapható, hogy , , a sugarak pedig és . Felhasználva, hogy egy tömör henger esetén , a vizsgált henger tehetetlenségi nyomatéka a kerék egészének tehetetlenségi nyomatéka pedig: 2. A mozgásegyenletek Az tömegű kocsitestre a nehézségi erő és a kerekek (azok forgástengelye) által kifejtett erő hat.
4. ábra A kerekek által kifejtett erőket célszerű lejtővel párhuzamos és arra merőleges komponensekre bontani. Mivel a kocsitest a lejtőn lefelé haladva gyorsul, de nem forog, mozgásegyenletei a 4. ábra jelöléseivel a következő alakba írhatók: Az tömegű, sugarú, tehetetlenségi nyomatékú hátsó kerékre a gravitációs erőn túl tengelynél a kocsitest, a talajjal érintkező pontban pedig a lejtő fejt ki erőt (5. ábra). A kerék tömegközéppontjának gyorsulása , a szöggyorsulást pedig jelölje . A kerék mozgásegyenletei: Ha a hátsó kerék tisztán gördül, akkor: ha viszont csúszva gördül, akkor:
5. ábra
6. ábra Az első keréknél (6. ábra) a hátsó kerékhez hasonlóan: Tiszta gördülésnél ha pedig csúszva gördül, akkor: 3. A különböző mozgástípusok elemzése a) Tételezzük fel, hogy olyanok a viszonyok, hogy mindkét kerék tisztán gördül. Ekkor az ‐ egyenletrendszer tiszta gördülésre vonatkozó egyenleteinek megoldása: | | A feltételezett tiszta gördülés akkor jön létre, ha és teljesül. Az erők behelyettesítésével látható, hogy a két feltétel közül a hátsó kerékre vonatkozó az erősebb, nevezetesen (a lejtő hajlásszögére megfogalmazva) b) Ha a lejtő hajlásszöge egy kicsit meghaladja ezt a kritikus értéket, akkor a hátsó kerék csúszva, az első kerék pedig tisztán gördül. Az ‐ egyenletrendszernek ezt az állapotot leíró egyenleteiből ‐ hosszú számolással ‐ a következőt kaphatjuk: | |
Az első kerék tiszta gördülésének feltétele: . Ezt a feltételt a hajlásszögre kifejtve a következő adódik: | |
c) Ha a lejtő hajlásszöge ezt kritikus értéket is meghaladja, akkor mindkét kerék csúszva gördül. Az ‐ egyenletrendszer ide vonatkozó egyenleteiből a kocsi gyorsulására és a kerekek szöggyorsulására a következő eredmény adódik: | | 4. A hirtelen megcsúszó jármű esete Vizsgáljuk azt az esetet, amikor az álló helyzetből induló jármű kerekei úton tisztán gördülnek, majd úton mozgásuk csúszva gördülés. Jelölje , illetve a jármű gyorsulását a tiszta gördülés, illetve a csúszás szakaszában, , illetve a kerekek szöggyorsulását a csúszva gördülés idején. (Ezeket a mennyiségeket a 3. részfeladatban meghatároztuk.) Az egyenletesen változó mozgásra vonatkozó kinematikai összefüggések felhasználásával könnyen kapható a jármű végsebessége, illetve az egyes kerekek szögsebessége: | |
|