Feladat: 2002. évi Nemzetközi Fizika Diákolimpia 3. feladata Korcsoport: 18- Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 2002/november, 496 - 499. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Gördülés lejtőn, Nemzetközi Fizika Diákolimpia
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2002/október: 2002. évi Nemzetközi Fizika Diákolimpia 3. feladata

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

1. Egy-egy kerék tehetetlenségi nyomatékának meghatározása
Egy 0,025 M tömegű, 0,8 R sugarú küllő tehetetlenségi nyomatéka (a végpontjára vonatkoztatva) az ismert Θ=ml2/3 elméleti formula alapján Θküllő=5,3310-3MR2. A kerék hengeres részének tehetetlenségi nyomatéka a tömör henger és a lyukat kitöltő tömör henger tehetetlenségi nyomatékának különbségeként számolható. A tömeg- és területarányok egyenlősége alapján kapható, hogy mtömör=2,22M, mlyuk=1,42M, a sugarak pedig 0,8R és R. Felhasználva, hogy egy tömör henger esetén Θ=mR2/2, a vizsgált henger tehetetlenségi nyomatéka Θhenger=Θtömör-Θlyuk=12[mtömörR2-mlyuk(0,8R)2]=0,656MR2, a kerék egészének tehetetlenségi nyomatéka pedig: Θ=Θhenger+8Θküllő=0,699MR20,7MR2.

 

2. A mozgásegyenletek
Az 5M tömegű kocsitestre a nehézségi erő és a kerekek (azok forgástengelye) által kifejtett erő hat.
 
 

4. ábra
 

A kerekek által kifejtett erőket célszerű lejtővel párhuzamos és arra merőleges komponensekre bontani. Mivel a kocsitest a lejtőn lefelé haladva gyorsul, de nem forog, mozgásegyenletei a 4. ábra jelöléseivel a következő alakba írhatók:
5Ma=5Mgsinα-K1-K2,(1)
5Mgcosα=N1+N2,(2)
N2l=N1l+K1h+K2h.(3)

Az M tömegű, R sugarú, 0,7MR2 tehetetlenségi nyomatékú hátsó kerékre a gravitációs erőn túl tengelynél a kocsitest, a talajjal érintkező pontban pedig a lejtő fejt ki erőt (5. ábra). A kerék tömegközéppontjának gyorsulása a, a szöggyorsulást pedig jelölje β1. A kerék mozgásegyenletei:
Ma=K1-S1,(4)
Mgcosα+N1=T1,(5)
0,7MR2β1=S1R.(6)
Ha a hátsó kerék tisztán gördül, akkor:
a=Rβ1,(7/a)
ha viszont csúszva gördül, akkor:
S1=μkN1.(7/b)

 
 

5. ábra
 

 
 

6. ábra
 

Az első keréknél (6. ábra) a hátsó kerékhez hasonlóan:
Ma=K2-S2,(8)
Mgcosα+N2=T2,(9)
0,7MR2β2=S2R.(10)
Tiszta gördülésnél
a=Rβ2,(11/a)
ha pedig csúszva gördül, akkor:
S2=μkN2.(11/b)

3. A különböző mozgástípusok elemzése
a) Tételezzük fel, hogy olyanok a viszonyok, hogy mindkét kerék tisztán gördül. Ekkor az (1)(11) egyenletrendszer tiszta gördülésre vonatkozó egyenleteinek megoldása:
a=56gsinα,β1=β2=56gRsinα,S1=S2=712Mgsinα,K1=K2=512Mgsinα,N1=(52cosα-5h12l)Mg,N2=(52cosα+5h12l)MgT1=(72cosα-5h12l)Mg,T2=(72cosα+5h12l)Mg.
A feltételezett tiszta gördülés akkor jön létre, ha S1μsT1 és S2μsT2 teljesül. Az erők behelyettesítésével látható, hogy a két feltétel közül a hátsó kerékre vonatkozó az erősebb, nevezetesen (a lejtő hajlásszögére megfogalmazva)
tgαμs1+5h7lμs.

b) Ha a lejtő hajlásszöge egy kicsit meghaladja ezt a kritikus értéket, akkor a hátsó kerék csúszva, az első kerék pedig tisztán gördül. Az (1)(11) egyenletrendszernek ezt az állapotot leíró egyenleteiből ‐ hosszú számolással ‐ a következőt kaphatjuk:
a=(1+5hμk14l)sinα-12μkcosα1110+5h11lμk.

Az első kerék tiszta gördülésének feltétele: S2μsT2. Ezt a feltételt a hajlásszögre kifejtve a következő adódik:
tgα6μs+77μk+325h7lμsμk14-5hl(μs-μk).

c) Ha a lejtő hajlásszöge ezt kritikus értéket is meghaladja, akkor mindkét kerék csúszva gördül. Az (1)(11) egyenletrendszer ide vonatkozó egyenleteiből a kocsi gyorsulására és a kerekek szöggyorsulására a következő eredmény adódik:
a=g(sinα-μkcosα),β1=57gRμk(7-5hlμk)cosα,β2=57gRμk(7+5hlμk)cosα.
 

4. A hirtelen megcsúszó jármű esete
Vizsgáljuk azt az esetet, amikor az álló helyzetből induló jármű kerekei d úton tisztán gördülnek, majd s-d úton mozgásuk csúszva gördülés. Jelölje at, illetve acs a jármű gyorsulását a tiszta gördülés, illetve a csúszás szakaszában, βelső, illetve βhátsó a kerekek szöggyorsulását a csúszva gördülés idején. (Ezeket a mennyiségeket a 3. részfeladatban meghatároztuk.) Az egyenletesen változó mozgásra vonatkozó kinematikai összefüggések felhasználásával könnyen kapható a jármű végsebessége, illetve az egyes kerekek szögsebessége:
v=2atd+2acs(d-s),ωelső=2atdR+βelső2atd+2acs(d-s)-2atdacs,ωhátsó=2atdR+βhátsó2atd+2acs(d-s)-2atdacs.