|
Feladat: |
B.3591 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Farkas Balázs , Hubai Tamás , Jankó Zsuzsanna , Kiss-Tóth Christián , Rendes Gábor , Salát Máté , Simon Balázs |
Füzet: |
2003/május,
285 - 287. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Síkgeometriai bizonyítások, Konvex négyszögek, Középpontos és egyéb hasonlósági transzformációk, Terület, felszín, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 2002/november: B.3591 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Tekintsük azt a speciális esetet, amikor a pont az átlón van. Ekkor a kérdéses négyszögek hasonlóak az eredetihez, mivel az egyiket -ból, a másikat -ből való kicsinyítéssel kapjuk meg az eredeti négyszögből. Erre az esetre vezetjük vissza az általános esetet úgy, hogy a kérdéses területek ne csökkenjenek.
A pontot tartalmazó egyenes legyen párhuzamos a átlóval. Jelölje az egyenes és az átló metszéspontját. Származtassuk az , , , pontokat a pontból pontosan úgy, ahogy az , , , pontokat származtattuk a pontból. Az általánosság megszorítása nélkül föltehetjük, hogy a pont az háromszög belsejében van. Jelölje és a , illetve a egyenesnek az egyenessel vett metszéspontját, valamint jelölje a és a egyenesek metszéspontját. Az párhuzamos -vel, mivel az és az négyszög középpontosan hasonló az pontra nézve, és mivel is párhuzamos -vel, így és egymással is párhuzamosak. A és a négyszög szintén középpontosan hasonló, így és párhuzamos -vel. A és a paralelogrammák -vel párhuzamos alapjai és az ezekhez tartozó magasságuk is egyenlő, így a területük is. , amiből a bal oldal csökkentése és a jobb oldal növelése miatt következik. Ezekből a négyszögekből elhagyva az háromszöget, a megmaradt trapézok területeire is fennáll az egyenlőtlenség. A trapézok közül a kisebbik területével csökkentettük, míg a nagyobbik területével növeltük az négyszög területét. Ezért . Hasonlóan adódik, hogy . A két egyenlőtlenségből gyököt vonva és összeadva őket kapjuk, hogy: | | (1) | Mivel az és az négyszög középpontosan hasonló az pontra nézve, így Hasonlóan a és a négyszög középpontosan hasonló a pontra nézve, így A két egyenlőség összegében a jobb oldalon 1 áll, így a nevezővel történő szorzás után azt kapjuk, hogy | | (2) | (1) és (2) összevetéséből adódik a bizonyítandó állítás. A megoldásból következik, hogy akkor van egyenlőség, ha az átlóra esik.
() Salát Máté (Budapest, Berzsenyi D. Gimn., 12. évf.) dolgozata alapján |
II. megoldás. Paralelogramma esetén az állítás egyszerűen bizonyítható. Ha nem paralelogramma, akkor van két szemben levő oldala, amelynek egyenesei metszik egymást. Legyen pl. az és a két nem párhuzamos oldalegyenes, jelöljük a metszéspontjukat -gyel, az és egyenesek metszéspontját -vel és a és egyenesek metszéspontját -mal. Tekintsük azt az esetet, amikor a egyenes elválasztja -t az ponttól.
Ekkor a , , háromszögek hasonlóak, hiszen oldalaik párhuzamosak. A oldalhoz, illetve megfelelőihez tartozó magasság hossza legyen a oldal, illetve a megfelelő oldalak hosszának -szerese. Hasonlóan az , , háromszögek is hasonlóak egymáshoz, mivel a megfelelő oldalaik párhuzamosak. Az oldalhoz, illetve megfelelőihez tartozó magasság hossza legyen az oldal, illetve a megfelelő oldalak hosszának -szerese. Az ábra jelöléseit felhasználva írjuk fel a bizonyítandó állítást: | | Ha az egyenes választaná el a egyenest az -től, akkor a fenti képletbe a négyzetgyök alatti kifejezések ellentettjei kerülnek. Emeljük mindkét oldalt négyzetre, szorozzuk az egyenlőtlenség minkét oldalát 2-vel, majd rendezzük a következő formába: | | Újabb négyzetre emelés, és a szorzás elvégzése után rendezve a következő nyilvánvaló állítást kapjuk: . Mivel ekvivalens átalakításokat végeztünk, eredeti állításunk is igaz. Egyenlőség csak akkor van, ha , ekkor , amiből következik. Ekkor az csúcsból mint középpontból nagyítsuk az háromszöget arányban, ezzel az háromszöget kapjuk. A szakasz képe a szakasz, különben a képe nem lehetne hosszúságú. Ezért egyenlőség esetén az átlón van.
() Jankó Zsuzsanna (Szeged, Radnóti Miklós Gimn., 9. évf.) dolgozata alapján |
|
|