A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A feladat első két kérdésére közvetlen, gyors választ adhatunk a táblázat képzési szabálya alapján. a) Egy adott sor minden eleme a következő sornak pontosan két eleméhez járul hozzá, ezért a másodiktól kezdve minden sorban kétszer akkora az elemek összege, mint az előzőben. A táblázat századik sorában tehát tehát -szer annyi az elemek összege, mint az elsőben, így a szóban forgó összeg . b) Ha váltakozó előjellel adjuk össze egy sorban a számokat, akkor a másodiktól kezdve a megelőző sor elemei ennek az előjeles összegnek két szomszédos tagjához járulnak hozzá, azért egyszer pozitív, egyszer pedig negatív előjellel vesznek részt az összegben. Az egy-egy sorban váltakozó előjellel összeadott számok értéke tehát a második sortól kezdve 0, így a századikban is.
Megjegyzés. Táblázatunk viselkedésében a tényleges Pascal háromszög jól ismert tulajdonságaira ismerhetünk, és az is látszik, hogy a fenti két tulajdonság kizárólag a rekurzív képzési szabály: következménye. A harmadik kérdés megválaszolása egyszerűbbé válik, ha a táblázatunkat és a Pascal háromszöget a hagyományostól eltérő formába írjuk (1. ábra). Ebben a formában a 0-dik sor után minden elemet úgy kapunk, hogy összeadjuk a fölötte álló elemet és annak baloldali szomszédját. (Hogy ez még a 0-dik oszlop elemeire is teljesüljön, azért a táblázatot szokás egy ,,-edik'', 0-kkal kitöltött oszloppal is kiegészíteni.) | | | |
Tekintsük most a 2. ábra Pascal-szerű táblázatát, amelyet az 1. ábra átrendezett Pascal-háromszögéből kaptunk úgy, hogy annak minden elemét megszoroztuk 2-vel, az elemeket eggyel jobbra toltuk és az így felszabaduló 0-dik oszlopot nullákkal töltöttük ki. Erre a táblázatra nyilván teljesül az eredeti képzési szabály, hisz annak érvényességén sem a 2-vel való szorzás, sem pedig az eltolás nem változtat. Végül vegyük észre, hogy ha a két táblázatot elemenként összeadjuk (3. ábra), akkor az eredményül kapott táblázatra is teljesül a megadott képzési szabály, hiszen összeg tagjai csoportosíthatók. Mivel az összegül kapott táblázat 0-dik sorában éppen a kiinduló 1 és 2 áll és a táblázat további elemeit a képzési szabály egyértelműen meghatározza, a feladat táblázata éppen az 1. és 2. ábra táblázatainak elemenként elkészített összege. | |
Ha a feladat sorszámozásától eltekintünk, akkor a Pascal háromszög -edik sorának -adik eleme (, ), a 2. ábra táblázatában eltolt táblázatban ugyanezen a helyen áll. Ha tehát a sorok és az elemek számozását a 0-val kezdjük, akkor táblázatunk -edik sorának -adik eleme . A feladat szövegezése szerint tehát a 100-adik sor 47-edik eleme .
Megjegyzések. 1. Az első két kérdés természetesen megválaszolható a talált formula és a binomiális együtthatókra vonatkozó alapvető összefüggések felhasználásával is. 2. A Pascal háromszög úgy is elkészíthető, hogy a 0-dik sort egy mindkét irányban végtelen számsorozatnak tekintjük, amelynek egyetlen nem 0 eleme az 1, a 0-dik helyen áll. Ezután pedig minden elem a fölötte lévő kettő összege. Így természetes módon jelennek meg az 1-esek a háromszög két szélén és a formai okokból időnként szükséges negatív, illetve -nél nagyobb értékekre felírt mennyiségek értéke láthatóan 0. Nyilvánvaló, hogy ha a kiinduló sorozatot eltoljuk, illetve valós számmal szorozzuk, akkor ugyanilyen tulajdonságú táblázatokat kapunk, végül ilyenek összegeként minden olyan táblázatot megkaphatunk, ahol a kezdősorban véges sok 0-tól különböző elem áll és a feladatban leírt képzési szabállyal készül.
| |
3. A feladat táblázata nem csak a megadott módon kapható. Ha az 1. ábra második Pascal-táblázatát egy-egy egységgel lefelé és jobbra toljuk, akkor a 4. ábra első táblázatát kapjuk. Ha most ezt a két táblázatot adjuk össze, majd az összeg-táblázat első sorát elhagyjuk, akkor a feladat táblázata adódik. Innen az -edik sor -adik elemére () adódik, ami nyilván a fenti összeg egy másik alakja. |