A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A legkisebb energiát igénylő pálya megkeresésekor két szempontot is figyelembe kell vegyünk: (i) A Mars elérésekor a szondának feltehetően marad még mozgási energiája, ez annál nagyobb, minél ,,kerekebb'' a pálya. (ii) Az űrszondát a Földhöz képest kell felgyorsítani, így a Föld sebessége segítheti, de nehezítheti is a pályára állást. Az optimális átszállópálya nyilván olyan, hogy a Mars pályáját csak érinti, azaz a sebességnek ott csak érintőleges komponense van. A vizsgálandó pályákat jól jellemezhetjük a szonda perdületével (impulzusmomentumával), ami a szonda tömegének, a Marsnál mérhető (de az állócsillagokhoz viszonyított) sebességnek és a Mars pályasugarának a szorzata! (Az a pályára jellemző állandó, míg a szonda sebessége a pálya mentén pillanatról pillanatra változik!) A szonda energiája kifejezhető a perdülettel és a Mars pályasugarával: Itt a Nap tömege, az űrszonda tömege, pedig a Newton-féle gravitációs állandó. kifejezhető a pálya fél-nagytengelyével is: így összefüggést kapunk az és között. Eszerint amíg (ahol a Föld pályasugara), addig , azaz az -nel jellemzett pálya metszi a Földét, míg az -hoz tartozó pálya éppen érinti azt (1. ábra), az esettel pedig egyáltalán nem kell foglalkoznunk, mert ilyen pályára a Földről nem indíthatunk űrszondát. Legyen a Föld pályájának és az ,,átszálló pályának'' metszéspontjában a Föld sebességének nagysága , az űrszondáé , a pályák érintői által bezárt szög pedig (2. ábra). A szonda Földhöz képest (!) mérhető sebességének a Föld sebességével párhuzamos és arra merőleges komponensei rendre és . Ennek megfelelően az energiaszükséglet | |
A szonda impulzusmomentuma segítségével is és is megadható: | | így a minimalizálandó energia | |
3. ábra Ez a kifejezés -nek kvadratikus függvénye, melynek értéknél van minimuma, így az az értékekre monoton csökkenő. Mivel a pályák közül az pálya az optimális (3. ábra). Ezt a pályát Hohmann-ellipszisnek is nevezik. mellett a pálya nagytengelye éppen , azaz az átszállópálya nemcsak a Mars pályáját, de a Földét is érinti, és a két érintési pont a szonda pálya-ellipszis nagytengelyének két átellenes végpontja. értékét behelyettesítve némi átalakítások után amiből a szükséges kezdősebesség Ekkora sebességgel kell rendelkezzék a szonda a Földhöz képest ,,a Föld gravitációs terének elhagyása'' (vagyis a Földtől való számottevő eltávolodása) után. Az űreszköz sebessége a Föld felszínének közelében természetesen ennél nagyobb kell legyen, hiszen a számolás során a Föld gravitációs terét nem vettük figyelembe; ez a tény azonban a fenti megfontolásokat, az optimális pálya meghatározását nem érinti. Hátra van még annak meghatározása, hogy milyen helyzetben kell legyen a Mars az űreszköz indításakor. Jelöljük a szonda keringési idejét -vel, a Marsét pedig -mel. A szonda éppen ideig repül, ennyivel kell a kilövéskor a Marsnak a találkozási ponthoz (A Földdel átellenes ponthoz) képest lemaradni. Eszerint a kilövéskor a Föld‐Nap‐Mars szög | |
Geresdi Attila (Pécs, Árpád Fejedelem Gimn., 11. o.t.) és |
Mics Zoltán (Ipolyság, Magyar Tanítási Nyelvű Gimn., 12. o.t.) dolgozata alapján |
Megjegyzés. A Hohmann-ellipszis a Földről indítható és a Mars pályáját elérő űrszonda-pályák közül a legnagyobb (!) energiájú, viszont ebben az esetben lehet a legjobban kihasználni a Föld sebességét a szonda pályára állításakor.
|