Feladat: B.3401 Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Ambrus Gergely ,  Babos Attila ,  Balka Richárd ,  Balogh 541 János ,  Deli Lajos ,  Farkas Viktor ,  Gáti Beatrix ,  Hargitai Gábor ,  Horváth Illés ,  Jesch Dávid ,  Kiss-Tóth Christián ,  Kőrizs András ,  Maga Péter ,  Marton József ,  Nagy 469 Ambrus ,  Pach Péter Pál ,  Somogyi Dávid ,  Tóth 143 Anett ,  Tóth Ágnes ,  Tran Thanh Long ,  Zalán Péter 
Füzet: 2001/március, 159 - 164. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Számhalmazok, Egészrész, törtrész függvények, Szöveges feladatok, Konstruktív megoldási módszer, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2000/október: B.3401

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
I. megoldás. Ha a raktárban csupa egyforma tömegű csomag van, amelyek közös tömege x, akkor a teherautókra [3x], illetve [4x] darab fér el, az elszállítható tömeg ilyenkor
([3x]+[4x])x=7-({3x}+{4x})x.

A ,,hiányt", a
h(x)=({3x}+{4x})x
függvény grafikonját az ábrán láthatjuk.

Ez a hiányfüggvény a (0;1] intervallumon értelmes, itt szakaszonként fogyó lineáris, azokban a pontokban szakad, ahol 3x vagy 4x értéke egész szám. A grafikont nyilván elegendő csak az 12-nél nagyobb x-ekre vizsgálni, ennél kisebb súlyokkal ugyanis a két teherautó legfeljebb 12-12 tonnányi hiánnyal feltölthető.

Az is látható, hogy a függvénynek nincsen maximuma, a legnagyobb olyan hiány, ami már nem érhető el egyenlő súlyokkal, a 75.
Ha tehát 7-75=285 tonnánál többet akarunk vállalni, akkor ez egyenlő súlyokkal megakadályozható. 285+d tonna terhet például már nem vállalhatunk, hiszen ha d*<min(15,d7), akkor 45+d* tonnás csomagokból a két teherautóra összesen 3+4=7 darab fér, amelyek együttes tömege kisebb, mint 285+d.
Megmutatjuk, hogy legalább 285 tonna terhet mindig el tudunk szállítani ‐ természetesen, ha van ennyi áru a raktárban. Osszuk ehhez a csomagokat két csoportra: legyenek a nehezek azok, amelyek tömege legalább 710 tonna, a többiek pedig a könnyűek. Kezdjük el fölrakni a csomagokat az autókra, ha vannak nehezek, kezdjük ezekkel, majd ha ezek esetleg elfogytak vagy nincsenek, akkor a könnyűekkel folytatva ‐ ha vannak ilyenek ‐ egészen addig, amíg már egyik autóra sem tudunk több csomagot fölrakni.
Ez persze bekövetkezhetett azért, mert valamennyi csomagot fölraktuk már; ekkor nyilván teljesítettük, amit vállaltunk. Ha egy könnyű csomagnál akadtunk el, akkor mindkét teherautó kapacitását kevesebb, mint 710 tonna hiánnyal használtuk ki, azaz a két teherautón összesen több, mint 3+4-2710=285 tonna teher van; most is teljesítettük, amit vállaltunk.
Az az eset maradt, ha egy nehéz csomag fölrakásakor akadunk el. Ekkor a nehéz csomagok együttes tömege több 6 tonnánál, hiszen az elakadáskor az egyik autót túlterheltük, a másikból pedig kevesebb, mint 1 tonna hiányzik. Pakoljunk le a teherautókról és tekintsük csak a nehéz csomagokat. Megmutatjuk, hogy már belőlük is fölrakható legalább 285 tonna.
Ha van két olyan csomag, amelyek együttes tömege legalább 85 tonna, akkor ezeket tegyük a kisebbik teherautóra. Ekkor itt még legalább egy tonna szabad hely marad, hiszen semelyik két csomag nem nehezebb 2 tonnánál. Ez azt jelenti, hogy a nagyobbik autót elakadásig rakva, az első csomagot, ami ott már nem fér, még éppen elhelyezhetjük a kisebbik teherautón. Így pedig összesen több, mint 4+85=285 tonna súlyt raktunk föl.
Ha bármely két csomag együttes tömege 85 tonna alatt marad, akkor könnyen látható, hogy ha k>2, akkor bármely k darab csomag együttes tömege is kisebb, mint k45 tonna, tehát bármely öt csomag együttes tömege kisebb 4 tonnánál. Így bármely öt nehéz csomag elfér a nagyobbik autón, a kisebbiken pedig nyilván elfér három. A két autóra most összesen legalább nyolc darab nehéz csomag rakható, ezek együttes tömege pedig ismét legalább 8710=285 tonna.
Ezzel igazoltuk, hogy minden esetben elszállítható legalább 285 tonna, ennél több azonban nem feltétlenül.
 
Megjegyzések. 1. A bizonyításból az is kiderül, hogy valójában minden esetben több, mint 285 tonna terhet tudunk fölrakni az autókra, ezt azonban nem lehet ,,szerződésben vállalni''.
2. A fenti bizonyítás lényegében hasolóan működik, ha a két teherautó kapacitása a, illetve a+1 tonna, ahol a egész szám. A maximális vállalható teher ebben az esetben 2a+1-2a+1a+2 tonna.
3. A megoldás során felhasználtuk, hogy ha egy adott számhalmaz elemei közül bármely m darab átlaga kisebb, mint t, akkor minden k>m esetén bármely k darab átlaga is kisebb, mint t. (A fenti bizonyításban m=2 és t=45, a számok átlaga helyett pedig a számok összegéről beszéltünk.)
Egy k elemű H halmaz elemeiből összesen (km)=km(k-1m-1) darab m elemű halmaz készíthető. Eközben a H minden egyes elemét ugyanannyiszor, (k-1m-1)-szer használtuk fel. A H elemeiből készíthető m tagú összegek összege tehát a H elemei összegének a (k-1m-1)-szerese, ami a feltétel szerint kisebb, mint (km)mt. A H elemeinek az összege eszerint kisebb, mint
(km)mt(k-1m-1)=kt,
és éppen ez a bizonyítandó állítás.
4. A megoldás során kiderült, hogy a maximum az egyenlő súlyokat feltételezve megkapható. Ez egyáltalán nem nyilvánvaló, az Interneten közölt megoldást követve erre adódik egy bizonyítás, ami azonban feltételezi, hogy a raktárkészlet elegendően nagy. Az alábbiakban Tardos Gábor nyomán bebizonyítjuk ezt az állítást.

 
II. megoldás. A következőt igazoljuk. Adottak az M, a, b pozitív számok úgy, hogy 1ab és Ma+b-1. Teljesül továbbá, hogy minden olyan S számhalmazból* A szokásos megszorítással ellentétben itt most megengedjük, hogy egy számhalmazban azonos elemek is szerepeljenek. Valójában helyesebb volna számok listájáról beszélni. , amelyik egyenlő, 1-nél nem nagyobb elemekből áll és amelyben az elemek összege legalább* ld. a II. megoldáshoz fűzött 2. megjegyzést M, kiválasztható két csoport úgy, hogy az egyik csoportban az elemek összege legfeljebb a, a másikban pedig legfeljebb b.
Azt állítjuk, hogy ekkor ugyanez a kiválasztás még akkor is megtehető, ha a halmaz elemeiről nem tesszük föl, hogy egyenlők.
Itt a és b nyilván a teherautók kapacitása. Megjegyezzük, hogy a bizonyítás során nem használjuk fel, hogy ezek a számok egészek. Vegyük észre viszont, hogy ha azok, akkor az Ma+b-1 megszorítás szükséges, hiszen ha a raktárban 12 tonnánál bármilyen kicsivel nehezebb csomagok vannak, akkor ezekből összesen (2a-1+2b-1) rakható föl, azaz a+b-1 tonnánál többet biztosan nem tudunk elszállítani.
A feladat állítása innen nyilvánvaló módon adódik. A h(x) függvény mutatja, hogy bárhogyan helyezünk el a raktárban egyenlő tömegű csomagokat, ha ezek együttes tömege legalább 285 tonna, akkor a két teherautón elfér legalább 285 tonna, 7-h(x)>285.
Tekintsük tehát az S halmazt. Először is feltehető, hogy az S elemei közül bármelyiket elhagyva a megmaradó számok összege már M alá csökken, a többi számot ugyanis ‐ ha vannak ilyenek ‐ egyszerűen elhagyhatjuk, a keresett számhalmazok elkészítése, azaz a teherautók feltöltése nélkülük is megvalósítható.
Jelölje m a számok minimumát, ekkor tehát S elemeinek az összege kisebb, mint M+m. Legyen t az S elemeinek az átlaga, és tekintsünk egy olyan számhalmazt, amely csupa egyenlő, t értékű számból áll. A feltétel szerint ekkor megoldható a feladat, léteznek tehát az α és β pozitív egészek úgy, hogy αta, βtb és (α+β)tM. Tekintsük most az eredeti S számhalmazban az α+β darab legnagyobb számot.
Ezek összege nyilván legalább M. Ha szétoszthatók egy-egy α, illetve β elemű csoportra úgy, hogy az első csoport összege legfeljebb a, a másodiké pedig legfeljebb b, akkor készen is vagyunk. Ha ez nem megy, akkor közülük például egy α elemű csoportban az elemek összege nagyobb, mint a.
Tekintsük most az S halmazban az α darab legkisebb számot! Ezek átlaga nyilván legfeljebb t, így összegük sem nagyobb, mint a. Ha most ennek a minimális csoportnak az elemeit egyesével kicseréljük az előbbi ,,nehéz'' csoport elemeire ‐ a két csoportban persze lehet átfedés ‐, akkor lesz egy olyan állapot és egy ennek megfelelő α elemű Hα csoport, amelyben az elemek összege még kisebb, mint a, de Hα egy elemét egy másikra cserélve az összeg a fölé nő. Mivel egy csere legfeljebb (1-m)-mel növeli a halmaz elemeinek az összegét, azért Hα elemeinek az összege, ami még nem nagyobb, mint a, nagyobb, mint a-(1-m). Mivel S elemeinek az összege kisebb, mint M+m, azért a Hα komplementerében az elemek összege kisebb, mint
M+m-a+1-m=M-a+1b,
a Hα halmaz és a komplementere tehát egy-egy megfelelő részhalmazt szolgáltat. Ezzel a bizonyítást befejeztük.
 
Megjegyzések. 1. A most bizonyítottak szerint elegendő az elszállítható maximális terhet azzal a többletfeltevéssel keresni, hogy a raktárban a csomagok tömege egyenlő. Ez az ábrán látható h(x) függvény felső határának vizsgálatát jelenti a (0;1] intervallumon. Ezzel adott a és b egészekre véges sok érték maximumának a megtalálásává egyszerűsödik a feladat, nem látszik azonban egyszerűnek annak tisztázása, hogy miképpen függ ez az érték az a és b számoktól általában. Ha pedig a és b nem egészek ‐ márpedig a feladatban ezt semmi nem indokolja ‐, akkor a fenti bizonyításban felhasznált Ma+b-1 feltétel sem látszik szükségesnek. A probléma továbbá természetes módon terjeszthető ki kettőnél több teherautó esetére.
2. Érdekes változatát kapjuk a feladatnak, ha ‐ mint ahogyan ezt az Arany Dániel verseny döntőjében két versenyző is megtette* A versenyfeladat szövege lehetővé tette ezt az értelmezést is. ‐ a feltételt némileg módosítva egy raktárost is közbeiktatunk, akinek az a dolga, hogy az általunk vállalt M tömegű terhet ténylegesen összeállítsa. A feladatban így az eredeti változathoz képest a ,,legalább M'' helyett pontosan M összegű halmazt kell két, legfeljebb a, illetve b összegű részhalmazra osztani. Az eredeti a=3, b=4 kapacitásokkal ilyenkor nagyobb érték, M=335 adódik, de most is igaz, hogy a maximális elszállítható terhet elegendő olyan számhalmazokon vizsgálni ‐ legalábbis ha egészek a kapacitások ‐, amelyekben az elemek egyenlők. Ennek bizonyítását az olvasóra bízzuk.

 

*1

*2

*3