A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük -nal a motor tekercseiben indukálódó feszültséget (ennek nagysága függ a fordulatszámtól), -vel pedig a tekercsek ohmos ellemállását. Ha a motorra feszültséget kapcsolunk és erősségű áram folyik át a rendszeren, az Ohm-törvény szerint fennáll, hogy Elinduláskor , hiszen a forgórész még áll, tehát , vagyis Ha a motor már állandó fordulatszámon üzemel és , akkor a belső ellenálláson már csak feszültség esik, az indukált feszültség tehát ezen a fordulatszámon . Amikor dinamónak használjuk a motort, a korábbival azonos fordulatszámon az indukált feszültség , és mivel az áramerősség most is , a belső ellenálláson feszültség esik. A kapocsfeszültség tehát , a terhelő ellenállás pedig A terhelő ellenálláson leadott teljesítmény:
Horváth György (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 12. o.t.) |
|