Feladat: 3109. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 1998/február, 122 - 123. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb merev test térbeli mozgása, Csúszásmentes (tiszta) gördülés, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1997/november: 3109. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Írjuk le a labda mozgását az ,,álló'' (a lemezjátszó dobozához rögzített) koordináta-rendszerből nézve. Jelöljük a labda tömegközéppontjának sebességét v-vel, gyorsulását a-val, a labda forgási szögsebességét ω-val, szöggyorsulását β-val, a síklap által kifejtett súrlódási erőt pedig S-sel. Ezek a mennyiségek vízszintes irányú vektorok. (A labda függőleges tengely körül is foroghat, ha kezdetben volt ilyen irányú szögsebessége, de ez a mozgás független a többitől, ezért a továbbiakban nem foglalkozunk vele.) Érdemes bevezetni még két további jelölést: labda középpontjából a legalsó pontjába lefelé mutató r vektort, valamint a korong Ω szögsebesség-vektorát. (Mindkét vektor függőleges irányú és időben állandó.)
Ezekkel a vektormennyiségekkel tömör alakban felírhatjuk az m tömegű, Θ tehetetlenségi nyomatékú labda mozgásegyenleteit. A dinamika alaptörvénye szerint

S=ma,(1)
a forgómozgás alaptörvénye szerint pedig
r×S=Θβ.(2)
A labda tisztán gördül a síklapon, legalsó pontjának sebessége tehát ugyanakkora, mint az érintkezésnél a síklap megfelelő (a lemezjátszó tengelyétől kiinduló R vektorral jellemzett) pontjának sebessége. Mivel a labda legalsó pontjának sebessége a tömegközéppont v sebességének és a forgásból származó ω×r kerületi sebességnek összege, a síklap megfelelő pontjának sebessége pedig Ω×R, a csúszásmentes gördülés feltétele:
v+(ω×r)=Ω×R.(3)
Képezzük a (3) egyenletben szereplő mennyiségek változási sebességét! Mivel Ω és r időben állandó vektorok, R változási sebessége pedig éppen a labda v sebességvektora, írhatjuk, hogy
a+(β×r)=Ω×v.(4)
Fejezzük ki (1)-ből az S vektort és helyettesítsük be (2)-be, majd onnan fejezzük ki β-t és írjuk be (4)-be:
a+mΘ[(r×a)×r]=Ω×v.(5)
A szögletes zárójelben álló vektor a és r merőlegessége miatt r2a (ahol r a labda sugara), továbbá Θ=25mr2 felhasználásával (5) ilyen alakra hozható:
a+52a=Ω×v,azaza=27Ω×v.(6)
Ez az egyenlet azt mutatja, hogy a labda sebességvektora 27Ω szögsebességgel egyenletesen forog körbe, a labda tömegközéppontja tehát ilyen szögsebességű egyenletes körmozgást végez. A körpálya középpontja általában nem esik egybe a lemezjátszó tányérjának közepével, hanem a kezdőfeltételektől (az indítás helyétől és a kezdősebességtől) függően máshol is lehet.
 

Megjegyzések: 1. Vigyázat: a merev testek térbeli forgómozgásának egyenlete általában nem olyan ,,egyszerű'', mint ahogy az a (2) egyenletben szerepel, hanem csak a perdület vektorának változási sebességével fogalmazható meg. Jelen esetben (a labda gömbszimmetriája miatt) a perdület Θω alakú, s ennek változási sebessége (mivel Θ nem csak a testhez rögzített rendszerből, de az inerciarendszerből nézve is állandó) Θβ.
2. A labda tömegközépponti szögsebességének és a lemezjátszó szögsebességének aránya a jelen esetben (tömör, homogén lábdánál) 27, általában pedig ΘΘ+mr2. Vékonyfalú labdánál (teniszlabda, pingponglabda) például Θ=23mr2, ilyenkor a legnagyobb a két szögsebesség aránya, nevezetesen 25.
 (G. P.)