Feladat: Gy.3265 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Bauer Eszter ,  Jesch Dávid 
Füzet: 2000/február, 90 - 91. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Logikai feladatok, Konstruktív megoldási módszer, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1999/március: Gy.3265

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A feladat mindkét kérdésére igenlő a válasz. Hívjuk a ‐ könnyebb vagy nehezebb ‐ golyót hamisnak, és nézzük, hogyan választható ki 3 méréssel. A golyók színére vonatkozó feltétel azt jelenti, hogy meg tudjuk őket különböztetni, és a mérések során bármelyik golyót nyomon tudjuk követni. Hívjuk golyók egy csoportját gyanúsnak, ha köztük lehet a hamis golyó, egyébként pedig hívjuk a csoportot jónak.
Osszuk a golyókat három csoportba, mindegyikükben 4-4 golyóval.
I. A1, A2, A3, A4; II. B1, B2, B3, B4; III. C1, C2, C3, C4.
Mérjük össze az I. és a II. csoportot.
Ha egyenlőség van, akkor a III. csoport gyanús, az első kettő pedig jó. Tegyünk most az egyik serpenyőbe 3 gyanús (C1, C2, C3), a másikba pedig 3 jó golyót. Ha ismét egyenlőség van, akkor e hat golyó is jó, az egyetlen megmaradt gyanús golyó (C4) a hamis, és azt, hogy könnyebb vagy nehezebb a többinél, egyetlen további méréssel el tudjuk dönteni.
Ha a második mérésnél nincs egyenlőség, akkor a három gyanús golyó, C1, C2, C3 között van a hamis, és azt is tudjuk, hogy könnyebb-e, mint a többi, vagy nehezebb (föltehető, hogy könnyebb). Ekkor pedig egyetlen további méréssel mindent megtudhatunk, ha két gyanús golyót összehasonlítunk. Ha nincs egyensúly, akkor a könnyebbik, ha pedig egyensúlyban vannak, akkor a harmadik golyó a hamis ‐ és persze könnyebb a többinél.
Nézzük most azt az esetet, ha az első méréskor nincs egyensúly, az I. csoportban lévő golyók összsúlya például nagyobb.
Ekkor az első mérés után van 4 gyanús nehéz golyónk (A1, A2, A3, A4), négy gyanús könnyű (B1, B2, B3, B4) és négy jó golyónk (C1, C2, C3, C4).
Tegyünk most mindkét serpenyőbe két nehéz és egy könnyű gyanús golyót, azaz mérjük össze az (A1, A2, B1) és az (A3, A4, B2) csoportokat. Ha egyenlőség van, akkor ez a 6 golyó jó, a hamis golyó a megmaradt két könnyű gyanús, B3 és B4 között van. Ezek egyikét egy jó golyóval összemérve eldönthető, melyikük a hamis. (Azt már tudjuk, hogy könnyebb a többinél.)
Az az eset maradt, ha a második mérés után a két vegyes csoport nincs egyensúlyban, például (A1, A2, B1) nehezebb, mint (A3, A4, B2). Ez kétféleképpen lehetséges: vagy a két nehéz, A1 és A2 között van a hamis (és nehezebb a többinél), vagy maga a könnyű B2 a hamis, és persze könnyebb a többinél.
Hasonlítsuk ezért össze A1-et és A2-t, a két nehéz gyanús golyót.
Ha egyensúly van, akkor a könnyű B2 a hamis, ha pedig nincsen, akkor tudjuk, hogy a hamis golyó a nehezek között van, és így a két golyó, A1 és A2 közül a nehezebbik a hamis.
Ezzel minden esetet megvizsgáltunk, és valóban mindig el tudtuk dönteni, melyik a hamis golyó; és azt is, hogy könnyebb vagy nehezebb a többinél.

 Baur Eszter (Békéscsaba, Rózsa F. Gimn., 9. o.t.) és
 
 Jesch Dávid (Nagykanizsa, Batthyány L. Gimn., 9. o.t.) dolgozatai alapján