Feladat: F.3291 Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Ábrány Miklós ,  Barát Anna ,  Csóka Endre ,  Dénes Attila ,  Gáspár Merse Előd ,  Győri Nikolett ,  Harangi Viktor ,  Kunszenti-Kovács Dávid ,  Máthé András ,  Naszódi Gergely ,  Papp Dávid ,  Sido Péter ,  Siklósi Dávid ,  Szakács László ,  Székelyhidi Gábor ,  Terpai Tamás ,  Vitéz Ildikó 
Füzet: 2000/január, 39 - 40. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Rácsgeometria, Lineáris kongruenciák, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1999/május: F.3291

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Legyen a feladatban szereplő rácssokszög az A1A2...Ak sokszög, az Ai pont koordinátái legyenek (xi;yi), legyen továbbá ai=xi+1-xi és bi=yi+1-yi (i=1, 2, ..., k, az indexeket moduló k számolva). Jelöljük a rácssokszög oldalainak hosszát h-val.

 
 

Mivel a sokszög minden oldalának hossza h, azért minden i-re
ai2+bi2=h.
Egy négyzetszám 4-gyel osztva csak 0 vagy 1 maradékot adhat, ezért h a 4-gyel osztva 0, 1 vagy 2 maradékot ad. Vizsgáljuk meg külön-külön ezt a három esetet.
Ha h0(mod4), akkor ai is és bi is páros minden i-re. Ekkor a sokszöget a felére kicsinyíthetjük úgy, hogy a kicsinyített sokszög is egyenlő oldalú rácssokszög legyen. Mindaddig folytassuk a kicsinyítést, amíg az újonnan keletkezett sokszög ai és bi típusú számai közt legalább egy páratlan nem lesz. Ezt véges sok lépés után biztosan elérjük. A kicsinyítések során a sokszög oldalszáma nem változik, így ezt az esetet visszavezettük a maradék két eset egyikére.
Ha h1(mod4), akkor minden i-re ai és bi egyike páros, a másik pedig páratlan, azaz ai+bi1(mod2). Az így kapott k darab kongruenciát összeadva:
i=1kai+i=1kbik(mod2).
De az ai-k és bi-k definíciója miatt i=1kai=i=1kbi=0, hiszen a sokszög zárt, tehát k0(mod2). Ez viszont éppen a bizonyítandó állítás.
Ha h2(mod4), akkor ai is és bi is páratlan minden i-re. Vagyis ai1(mod2) minden i-re, tehát
0=i=1kaik(mod2).
A sokszög oldalszáma tehát ebben az esetben is páros.
Több eset nincs, ezért a feladat állítását igazoltuk.
 Székelyhidi Gábor (Kuwait, New English School, 12. o.t.) dolgozata alapján