A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A kerekek terhelése álló helyzetben akkor egyenlő, ha a tömegközéppont függőleges vetülete éppen a kerekek között középen, azoktól (vízszintes mérve) távolságban helyezkedik el.
A gyorsuló motorkerékpárra az ábrán látható erők hatnak. A mozgásegyenletek: továbbá a forgómozgás hiányának feltétele (a tömegközéppontra vonatkoztatott forgatónyomatékok egyensúlya): Ennek az egyenletrendszernek | | a megoldása. A továbbiakban két esetet kell megkülönböztetnünk: Kis esetén a meghajtó kerék ,,kipörgése'' szab határt a gyorsítóerőnek (indulási gyorsulásnak). A hátsó kerék tapadásának feltétele: vagyis (1) és (5) felhasználásával: Ha teljesül, tehát a hátsó kerék nem csúszik meg, de túlságosan nagy a gyorsulás, a motorkerékpár eleje felemelkedhet. Ez akkor nem következik be, ha , vagyis (4) szerint A két feltétel közül esetén () az élesebb (tehát megcsúszásveszély áll fenn), míg esetén megsérülése (a motorkerékpár felborulásának veszélye) szab határt a gyorsulás növelésének.
Komjáthy Júlia (Szekszárd, Garay J. Gimn., 9. o.t.) és |
Nagy Ádám (Budapest, Szent István Gimn., 11. o.t.) dolgozata alapján |
Megjegyzés. határesetének megfelelő gyorsulás instabil helyzetnek felel meg, hiszen a kiszámított gyorsulást tetszőlegesen kicsiny mértékben túllépve a motorkerékpár ,,felágaskodik'', majd hátrafelé átfordul (hacsak a motoros nem változtatja meg a motorhoz viszonyított helyzetét, nem dől előre).
|