A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás A karika adott pontjának pályagörbéjét nyilván nem befolyásolja az, hogy a karika gyorsul-e vagy nem. Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy a karika egyenletes sebességgel gördül le a lejtőn. Az pont a pálya legmagasabb pontja, ezért itt kérdéses (éppen itt levő) tömegpontnak nem lehet függőlegesen felfele mutató sebesség-komponense. (Ha nem így lenne, akkor egy kicsivel később még magasabbra kerülne). Hasonló okokból lefelé mutató sem lehet a függőleges sebesség-összetevője. A karika kérdéses darabkájának sebesség tehát vízszintes kell legyen az pontban. A karika bármely pontjának sebessége a karika középpontjának nagyságú, a vízszinteshez képest szögben lefelé irányuló sebességéből, valamint a középpont körüli forgómozgás ugyancsak nagyságú kerületi sebességéből tevődik össze. A két sebesség vektori összege akkor lesz vízszintes, ha a kerületi sebesség vektora a vízszintessel ugyancsak szöget zár be (emelkedő irányban). Az eredő sebesség nagysága ezek szerint A vizsgált pont gyorsulása a karikával együtt mozgó vonatkoztatási rendszerből nézve forgómozgás centripetális gyorsulása, tehát Ez a gyorsulásvektor a karika középpontja felé mutat, tehát a függőlegessel szöget zár be. A gyorsulás a lejtőhöz rögzített (álló) koordináta-rendszerből nézve ugyanakkora, mint az egyenletesen mozgó rendszerben. Az álló rendszerben a vizsgált pont gyorsulása két összetevőre bontható. A sebességre merőleges (tehát függőleges) komponens a pálya görbületi sugarával így fejezhető ki: Másrészt viszont ugyanez a mennyiség a gyorsulás nagyságának és irányának ismeretében módon is megadható. A kétféle kifejezés összevetéséből ( korábban kiszámított értékének felhasználásával) a pálya görbületi sugarára adódik.
Patay Gergely (Debrecen, Tóth Á. Gimn., 12. o.t.) |
Megjegyzés. A karika vizsgált pontja ciklois alakú görbén mozog. A karikának a lejtővel éppen érintkező pontja nem mozog (sebessége nulla), tehát ezen a ponton halad át a karika pillanatnyi forgástengelye. Ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy a pályagörbe görbületi sugara az pontban az szakasz hosszával (tehát -val) egyenlő, hanem ‐ mint az a fenti megoldásból kiderült ‐ annak éppen a kétszerese. A meglepőnek tűnő eltérés onnan származik, hogy a karika és a lejtő érintkezési pontja nem rögzített pont, hanem a karika elfordulása közben maga is elmozdul. Jól szemlélteti a pillanatnyi forgástengelyre hivatkozó (hibás) érvelés tarthatatlanságát a következő példa: Egy kerékpár valamelyik kerekének tengelye is mindig a keréknek a talajjal érintkező pontja körül fordul el, mégsem állíthatjuk, hogy a tengely által leírt pályagörbe (ami egyenes) a kerék sugarával egyenlő görbületi sugárral rendelkezne!
II. megoldás. A cikloisnak, mint egy egyenesen gördülő kör egy pontja által leírt görbének az pontbeli érintője vízszintes. A karika ebben a helyzetben az pont körül fordul el, az szakasz tehát függőleges kell legyen. Rajzoljuk fel a karika kicsit korábbi helyzetét is, amikor a lejtővel még az pontban érintkezett, és jelöljük az távolságot -sel (. Ha a karikát elfordulás nélkül eltolnánk a lejtőn felfelé távolsággal, akkor az pont -be kerülne (). Ebben a korábbi helyzetben a cikloist leíró pont (a tiszta gördülés feltétele miatt) nem -ben, hanem attól (a kör mentén ívesen mérve) távolságban levő az pontban helyezkedik el. A kicsiny íveket egyenes szakaszokkal közelítve megállapíthatjuk, hogy az egyenlőszárú, melynek hosszú szárai szöget zárnak be a vízszintes oldallal. A cikloist leíró pont -beli sebessége merőleges az egyenesre (hiszen pillanatnyi sebessége nulla), az -beli sebesség pedig -ra merőleges. Ha a ciklois az pont kis környezetében jól közelíthető egy alkalmasan választott körrel (a simulókörrel), akkor annak középpontja nem lehet máshol, mint az egyenes és az egyenes metszéspontjában. Húzzunk az pontból egy vízszintes egyenest, és jelöljük ezen egyenes és az egyenes metszéspontját -vel. A és a háromszögek hasonlóságából következik, ami , és felhasználásával meghatározza a keresett görbületi sugarat: | |
Belkovits Katalin (Marosvásárhely, Bolyai Farkas Elm. Líceum, 11. o.t.) |
|
|