A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a jobb első kerék rugója által kifejtett függőleges erőt (a gépkocsi eredeti, vízszintes helyzetében) -vel, a többi keréknél fellépő erők pedig legyenek rendre , és . Ezen erők a gépkocsira ható többi erővel (a gépkocsi és a benne ülő személyek súlyával) tartanak egyensúlyt, és a forgatónyomatékuk a súlypontra vonatkoztatva nulla. Ha a gépkocsi a jobb első kerekével a járdára áll, a rugóerők megváltoznak, nagyságuk stb. lesz (irányuk azonban jó közelítéssel továbbra is függőleges marad). Az új (vesszővel jelölt) erőrendszerre ugyanaz érvényes, mint a vesszőtlenre (eredője és forgatónyomatéka változatlan), emiatt a erők rendszerének hatása az eredő erőt és az eredő forgatónyomatékot tekintve egyaránt nulla. Az erőnövekmények forgatónyomatéka nem csak a tömegközéppontra, de bármely tengelyre, így például a jobb első és a bal hátsó kerék közepét összekötő egyenesre vonatkoztatva nulla kell legyen. Ez akkor teljesül, ha Hasonló megfontolással (a másik átlóra vonatkoztatott forgatónyomaték eltűnéséből) kapjuk, hogy (Kihasználtuk azt is, hogy a négy erő összege nulla kell egyen.) A rugóerők megváltozása a rugók hosszának megváltozásával arányos. A rugóerők megváltozására kapott összefüggések tehát azt jelentik, hogy ha a bal hátsó kerék rugója (a korábbi, egyenes úton álló autó helyzetéhez képest) összenyomódik valamekkora értéket, akkor ugyanennyivel nyomódik össze a jobb első kerék rugója is, a másik két keréknél pedig -szel tágulnak a rugók. A gépkocsi karosszériája a jobb hátsó és a bal első kerekeknél -szel megemelkedik, ugyanennyivel kell emelkedjék a merev gépkocsi közepe is. A bal hátsó keréknél a kocsiszekrény -szel lesüllyed, a jobb első keréknél pedig értékkel kell megemelkedjen, hiszen a kocsi közepének emelkedése az átlósan elhelyezkedő kerekeknél észlelt emelkedések számtani közepe.) Másrészt viszont a jobb első kerék rugójának összenyomódása , a járda magassága , fenn kell tehát álljon, hogy Megfontolásaink során nem használtuk ki, hogy mekkora a gépkocsi utasainak tömege, sem pedig a tömegközéppont helyét, az eredmény tehát független az utasok számától és elhelyezkedésétől. Ha a gépkocsi mindkét jobb oldali kerekével felhajt a járdára, akkor a rugók összenyomódása nem változik meg, a kocsi karosszériája a jobb oldalon 8 cm-rel magasabbra kerül, a bal oldalon viszont változatlan magasságban marad. Ezt pl. úgy láthatjuk be, hogy megfontoljuk: a jobb és a bal oldali rugóerő-növekmények összege és forgatónyomatékuk összege csak úgy lehet nulla, ha mindegyikük külön-külön is nulla. Úgy is érvelhetünk, hogy a két kerékkel járdaszegélyre hajtás két egymás utáni döccenésre bontható. Amikor a jobb első kerékkel hajtunk a járdára, ennél a keréknél 6 cm-t, a jobb hátsónál pedig 2 cm-t emelkedik a kocsi karosszériája. Amikor a jobb hátsó kerék kerül a járdára, a szerepek felcserélődnek. A két emelkedés szuperpozícióját képezve kapjuk, hogy mindkét jobb oldali keréknél összesen 8 cm-t emelkedik a kocsiszekrény, s hasonlóan adódik, hogy a bal oldalon nem változik a rugók hossza.
Megjegyzés. A leírtak érvényüket vesztik, ha az egyik kerékkel egy olyan magas járdára hajtunk, hogy valamelyik másik kerék a levegőbe kerül.
|