A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A fémrúd belsejében a töltéshordozók (az elektronok) szabadon el tudnak mozdulni. A mágneses térben mozgó rúd elektronjaira az érintőleges sebességükkel arányos nagyságú Lorentz-erő hat. Ennek hatására a rúd megforgatásakor az elektronok a rúdhoz képest elmozdulnak, a mágneses mező és a forgás irányától függően vagy kifelé, vagy a forgástengely felé mozognak. Kezdetben (a még nem forgó) a fémrúd belsejében nem volt elektromos erőtér, az elmozduló töltések hatására viszont egyre erősebb elektromos mező alakul ki, amely egyre jobban gátolja az elektronok további mozgását. A töltéshordozók átrendeződése mindaddig tart, amíg az elektromos erő és a mágneses Lorentz-erő együttes hatása éppen akkora nem lesz, amekkora erő az elektronok körpályán tartásához szükséges (1. ábra). Jelöljük az elektron töltését -vel, tömegét pedig -mel, a mágneses indukció nagyságát pedig-vel! A forgástengelytől távolságban sebességgel mozgó elektronok gyorsulása , a mozgásegyenletük tehát ahol az elektromos tér nagysága a forgástengelytől távolságban. Az elektromos mező nagysága tehát iránya pedig a forgástengelyre merőleges, hiszen mind a Lorentz-erő, mind pedig a centripetális gyorsulás ilyen irányú (vagy ezzel ellentétes). Azt az eredményt kaptuk tehát, hogy a fém belsejében inhomogén elektromos mező alakul ki, melynek nagysága a forgástengelytől mért távolsággal egyenesen arányos (az arányossági tényezőt jelöljük -val), iránya pedig (a szögsebesség és a mágneses mező irányától függően) a forgástengely felé, vagy éppen azzal ellentétesen mutat (2. ábra). Az elektron fajlagos töltése, vagyis az hányados SI-egységekben mérve nagyon nagy szám, emiatt reális és értékek mellett a körmozgáshoz szükséges erő sokkal kisebb, mint a Lorentz-erő, vagyis . Tekintsünk a fém belsejében egy kicsiny, trapéz alapú hasábbal közelíthető térrészt. Legyen az alaplap két ,,oldala'' és sugarú körív, másik két oldala zárjon be egymással szöget, a magassága pedig legyen a forgástengellyel párhuzamos és nagyságú (3. ábra). Számítsuk ki, mekkora elektromos fluxus halad át a térrész oldalfalain, majd ebből ‐ a Gauss-törvény felhasználásával ‐ számítsuk ki a vizsgált térrészben levő elektromos töltés mennyiségét! Az sugarú hengerpalást-darab területe a rajta áthaladó (belépő) elektromos fluxus tehát . A másik hengerpalást-darabon áthaladó (kilépő) fluxus a többi felületen pedig nem haladnak át elektromos erővonalak, a fluxus nulla. A térrész teljes felületén összesen | | fluxus halad át, s így Gauss törvénye értelmében a térfogatú térrészben nagyságú (eredő) töltésnek kell elhelyezkednie. A térfogategységre jutó töltés nagysága, vagyis a töltéssűrűség: | | Ez a töltéssűrűség a helytől független, tehát a töltéseloszlás egyenletes. A kialakuló töltések előjele akkor pozitív, ha a Lorentz-erő a negatív elektronokat kifele ,,hajtja'', fordított forgásirány vagy fordított irányú mágneses tér esetében viszont a töltéseloszlás negatív lesz. Természetesen a test össztöltése mindkét esetben nulla kell legyen. A belülről hiányzó elektronok a rúd felületén (a hengerpaláston és a rúd végein) helyezkednek el, ha pedig a rúd belsejében eredő negatív töltéssűrűség alakul ki, akkor a felület pozitív lesz. A felületi töltéseloszlás pontos alakját elemi úton nem tudjuk meghatározni, de ez ebben a feladatban nem is volt kérdés.
Megjegyzés. A töltéssűrűség kiszámításánál fontos volt, hogy a vékony fémrudat ne tekintsük ,,egydimenziós'' alakzatnak. Ha így tettünk volna, vagyis a kialakuló elektromos mezőnek csak a rúddal párhuzamos komponensét vizsgáljuk, akkor a fenti eredmény felét kapjuk csak meg. A hiba onnan származna, hogy ilyenkor nem vennénk figyelembe a rúd kicsiny (értelemszerűen hengeresnek tekintett) darabkájának palástján áthaladó elektromos fluxust. Meglepő, de igaz, hogy a majdnem párhuzamos elektromos mezőből éppen annyi elektromos fluxus ,,szökik meg'' a paláston, mint amennyi a henger alaplapján és fedőlapján átfutó fluxusok különbsége.
|