A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az ütközés rugalmas, emiatt a rendszer teljes mechanikai energiája (a golyó mozgási energiájának és a rúd forgási energiájának összege) nem változik meg. Másrészt a felfüggesztési pontra vonatkoztatva az ott ható erőknek nincs forgatónyomatéka, így a rendszer teljes perdülete sem változhat meg az ütközés során: ahol az tömegű test sebessége az ütközés előtt, pedig az tömegű, hosszúságú, tehát a végpontjára vonatkoztatva tehetetlenségi nyomatékú rúd szögsebessége közvetlenül az ütközés után. A fenti egyenletekből , illetve adódik. A rúd tömegének és geometriai méreteinek ismeretében kiszámíthatjuk a sűrűségét: értéket kapunk. Eszerint a rúd pl. titánból, vagy egy azzal megegyező sűrűségű ötvözetből készülhetett. Az ütközés után a rúd fizikai ingaként leng. A legnagyobb kitérése szöge a munkatételből határozható meg: ahonnan adódik. Ez a szög elegendően kicsiny ahhoz, hogy az inga lengésidejének képletét alkalmazzuk. A kiindulási helyzeten a rúd egy fél lengésidő múlva halad át ismét. Ez az idő | |
|