A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a tapadókorong tömegét -mel, becsapódási sebességét -vel, a léc tömegét -mel, a hosszát -lel, a legnagyobb kilendülés szögét pedig -val! Érdemes a szóban forgó folyamatot két részre bontani. Az ütközés rugalmatlan, emiatt a rendszer mozgási energiája nem marad állandó. Nem változhat meg azonban a rendszernek a vízszintes tengelyre vonatkoztatott perdülete (impulzusnyomatéka), hiszen a tengely nem fejt ki forgatónyomatékot. A mozgás további szakaszában a perdület változik (hiszen a nehézségi erőnek van forgatónyomatéka), de állandó marad a rendszer mechanikai energiája. Az ütközés előtt a rendszer perdülete volt, utána pedig , ahol a rendszer szögsebessége közvetlenül a becsapódás után. A perdületmegmaradás tételéből a szögsebességre adódik. A mozgás további részében az energiamegmaradás tételét alkalmazhatjuk: | | Innen a keresett becsapódási sebesség: | |
Kiss Gergely (Fazakas M. Főv. Gyak. Gimn. 11. o.t.) |
|