A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a megfigyelő helyét -val, a repülőgép pályájának kezdőpontját -val, a repülő pillanatnyi helyzetét -vel (1. ábra), a repülő sebességének és a hangsebességnek az arányát pedig -val. A hang akkor fog a pontból és az pontból egyszerre érkezni -ba, ha a repülő görbe pályájának íven mért hossza -szor akkora, mint az és távolságok különbsége. Ez a feltétel tetszőleges pontra igaz kell legyen, így az -hoz közeli -re is. A pályagörbét közelítőleg a következő szerkesztéssel határozhatjuk meg. Rajzoljuk fel az derékszögű háromszöget, ahol az pont merőleges vetülete a repülőgép pályasíkján (2. ábra). Csökkentsük le az szakasz hosszát egy kicsiny értékkel, majd az így adódó sugárral rajzoljunk középponntú körívet. Ennek a körívnek -val való metszéspontja legyen . Rajzoljunk középpontú, sugarú körívet, illetve középpontú, sugarú körívet. Ezek metszéspontja határozza meg a repülőgép pályájának egyik, -hoz közeli pontját. Az eljárás azért közelítő, mert az és közötti pályagörbe hosszát az egyenes szakasz hosszával helyettesítettük. Az eljárárás tovább folytatható, ha az szakaszra egész számú többszöröseit mérjük fel, ezek segítségével szerkesztünk köríveket, és a kicsiny sugarú köröket mindig a pályagörbe előzőleg meghatározott pontjából mérjük fel. A szerkesztés csak akkor vezethet eredményre, ha , ellenkező esetben a pályagörbe újabb pontjait megadó körök nem metszenék egymást. Ez még akkor is előfordulhat, ha , de a repülő túlságosan közel kerül a megfigyelési ponthoz; ettől kezdve a feladatban megkövetelt feltétel nem teljesíthető. Ha a megfigyelő a pályasíkban helyezkedik el (), akkor a pályagörbe a logaritmikus spirál nevű görbe, amely egészen a megfigyelési pontig folytatható.
Borsos Júlia (Győr, Révai M. Gimn., 12. o.t.) |
|