A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A rakétából kiáramló gázok egységnyi idő alatt impulzust visznek el, ekkora lendületettel rendelkeznek (SI egységrendszerben). A rakétára ható tolóerő tehát , vagyis (-tel számolva) -nyi tömeg súlya. A rakéta azért nem indul el azonnal a hajtómű bekapcsolásakor, mert túlsúlyos, 23 kg-mal nagyobb tömegű, mint amekkorát a hajtómű fel tudna emelni. Az üzemanyag elégetése miatt csökken a rakéta össztömege, s késlekedés után felemelkedhet.
Váry Mátyás (Zalaegerszeg, Zrínyi M. Gimn., III. o.t.) |
Megjegyzések. 1. A rakéta késlekedésének ideje érzékenyen függ a nehézségi gyorsulás számértékétől. Ha a feladatban szereplő számadatokkal, de értékkel számolunk, a kérdéses időre -ot kapunk. Ez több, mint 4-szerese a fentebb számított értéknek, pedig csak -nyi hibának megfelelő kerekítést végeztünk megadásánál!
Molnár Rita (Eger, Szilágyi E. Gimn., III. o.t.) |
2. A rakéták indításánál ténylegesen alkalmazzák a túlsúlyos megoldást, tehát a berendezés valóban ,,késlekedik''. Ez nem tervezési hiba, hanem előre megfontolt, indokolt döntés eredménye. Célja az, hogy a hajtóművek már teljes intenzitással, egyenletesen működjenek a rakéta felemelkedésekor, ne pedig ingadozó teljesítménnyel, mert az a még lassan mozgó űreszköz irányítását bizonytalanná tenné.
|