A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A mozdonyt a kerekei és a sín között fellépő tapadási súrlódási erő tolja a metetirányban előrefelé. Ez az erő ahol a mozdony tömege, a pálya emelkedési szöge, pedig a tapadási együttható. (A tapadó súrlódási erő általában kisebb a fenti képletben szereplőnél, de most ‐ mivel a mozdony kerekei a megcsúszás határán vannak ‐ az egyenlőség teljesül. A mozdony úton munkát végez. Az egész ( tömegű) szerelvény helyzeti energiája eközben értékkel nő, ha a szerelvény tömege. A kérdéses hányados tehát | |
Huszár Péter (Révkomárom, Selye J. Gimn., II. o.t.) |
Megjegyzés. A mozdony munkája azért nagyobb, mint az egész szerelvény helyzeti energiájának növekedése, mert a kerekeket gördülő ellenállás és a belső mozgó alkatrészeknél, tengelycsapágyaknál fellépő súrlódás is fékezi. Ha ez nem így lenne, akkor a szerelvény gyorsulna (mint ahogy induláskor teszi is), és a mozgási energia növelésére fordítódna a munkavégzés és a helyzeti energia változásának különbsége.
|