A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Hanyagoljuk el a Föld forgását! A Földet átszelő alagútban a vonatot a gravitációs erő és az alagút által kifejtett tartóerő eredője, azaz a gravitációs erő alagút irányú összetevője fog hatni (1. ábra). A gravitációs ,,térerősség'' egy homogén gömb belsejében, a középponttól távolságra: ahol a gravitációs állandó, a Föld tömege, pedig a sugara. (A negatív előjel arra utal, hogy az alagútban haladó vonatra a Föld középpontja felé mutató erő hat.) Jelölje a Föld középpontját, a Föld középpontjából az alagútra állított merőleges talppontját, Kolozsvárt, pedig az Északi-sarkot. jelentse és pontok távolságát (ez megegyezik a távolsággal), pedig a vonat és a pont távolságát (2. ábra). A térerősség alagút irányú komponense: Eszerint a vonatra a ponttól mért távolsággal egyenesen arányos erő hat, ezért a vonat harmonikus rezgőmozgást fog végezni. A rezgőmozgás körfrekvenciája A vonat az Északi-sarkra a fél periódusidő alatt fog eljutni: Az ismert adatokat behelyettesítve megkapjuk, hogy a vonat 2534 másodperc (kb. 42 perc) alatt jut el az Északi-sarkra. Az idő meghatározásánál nem használtuk fel, hogy Kolozsvár a Föld mely pontján fekszik. A Föld bármely két pontja között ‐ a feladatban szereplő feltételek teljesülése esetén ‐ ennyi ideig tartana az út. A maximális sebességet a képletből számíthatjuk ki. Behelyettesítve az adatokat, és felhasználva, hogy Kolozsvár a szélességi körön fekszik ( km), adódik.
Bérczi Gergely (Szeged, Ságvári E. Gyak. Gimn., II. o.t.) |
|