A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Ábrázoljuk a jármű sebességének időbeli változását. A kezdeti állapot () -nak, a megállás pillanata () pedig -nak felel meg. Mivel a jármű lassulása szakaszonként egyenletes, ez a grafikonon egyenes vonalaknak felel meg. Az egyenesek meredeksége a lassulással egyezik meg, a jármű által megtett út pedig a függvény grafikonjának görbe alatti területével egyenlő. Ha a jármű először a kisebb lassulással kezd el fékezni, majd a nagyobb lassulással, az görbe alatti terület nagyobb, mint a fordított fékezési sorrendnek megfelelő alatti terület. A fékút tehát akkor lesz rövidebb, ha a nagyobb lassulással kezdi meg a fékezést.
Megjegyzés. Ha a jármű többször is tud váltani a kétféle fékezési mód között, akkor fogja a legrövidebb fékutat befutni, ha csak egyszer vált a nagyobb lassulásról a kisebbre; a leghosszabbat pedig akkor, ha egyszer vált a gyengébb fékezésről az erősebbre.
Bérczi Gergely (Szeged, Ságvári E. Gimn., II. o.t.) és |
Lele János (Kecskemét, Katona J. Gimn., II. o.t.) dolgozata alapján |
|