A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. a) Jelöljük az abroncs középpontjának sebességét -gyel abban a helyzetben, amikor a nehezék legfelül van. Az abroncs szögsebessége ekkor , a nehezék sebessége pedig (1. ábra). Az energiamegmaradás tétel szerint | | (1) | ahonnan (Felhasználtuk, hogy az abroncs tehetetlenségi nyomatéka a középpontján átmenő tengelyre vonatkoztatva , továbbá hogy egy merev test mozgási energiája a tömegközéppont mozgásának megfelelő és a tömegközéppont körüli forgásnak megfelelő energiák összege.) A nehezék felső helyzetében a 2. ábrán látható erők hatnak az abroncsra, illetve a nehezékre. A nehezék függőleges irányú gyorsulása az szögsebességű forgásból származik: . A mozgásegyenletek: | | amelyekből a talaj által kifejtett nyomóerő Az abroncs akkor nem emelkedik fel, ha , vagyis . Ezt a feltételt (2)-vel összevetve a kezdősebességre a megszorítás adódik.
b) Amikor a nehezék az abroncs középpontjával azonos magasságba kerül (például a 3. ábrán látható helyzetben), az energiatétel szerint az abroncs sebességére | | (7) | azaz adódik. (A nehezék teljes sebessége az abroncs vízszintes haladásából adódó és a forgásból származó függőleges irányú, nagyságú sebességek vektori összege.) A mozgásegyenletek a 4. ábrán látható jelölésekkel a nehezékre | | ahol a csúszásmentes gördülés miatt az abroncs szöggyorsulása és tömegközéppontjának gyorsulása között fennáll: . A (8)‐(13) egyenletrendszer megoldásából a keresett nyomóerő Ha a kezdősebesség éppen a (6) egyenlőtlenség határhelyzetének megfelelő, akkor ugyanezt kapjuk a nehezék másik helyzetében, a leszálló ágban is.
Bárász Mihály (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., IV. o.t.) |
II. megoldás. b) Az abroncsot és a hozzá rögzített nehezéket tekintsük egyetlen merev testnek, amelynek tömege , a tömegközéppontja pedig az 5. ábrán látható pont. A pontra vonatkoztatva a rendszer tehetetlenségi nyomatéka (a Steiner-tétel felhasználásával) | | (16) | Ha a kezdeti sebességnek és szögsebességnek megfelelő energiát összehasonlítjuk a 6. ábrán látható helyzet sebességű és szögsebességű mozgáséval, az energia megmaradásának tétele szerint | | (17) | azaz (Mindkét helyzetben a mozgási energiát a tömegközéppont haladó mozgásából és a tömegközéppont körüli forgásból számoltuk. A szögsebességet a talajjal való érintkezési pont körüli forgásból határozhatjuk meg, de ugyanekkora szögsebességgel forog a rendszer a tömegközéppontja körül is.) A rendszer mozgását a 7. ábrán látható erőkkel és gyorsulásokkal az alábbi egyenlet írják le: | | A forgómozgás alapegyenlete a tömegközéppontra Az , , , mennyiségek nem függetlenek, közöttük az teremt kapcsolatot, hogy tudjuk: az abroncs középpontja függőlegesen nem gyorsul, a vízszintes gyorsulása pedig . | | (22) | A (18)‐(22) egyenletekből a nyomóerőre adódik, összhangban az I. megoldás (14) képletével. Hasonlóan számíthatók ki az a) kérdésben szereplő helyzetben is az abroncsra ható erők.
Lovász Mónika (Pécs, Nagy L. Gimn., III. o.t.) |
Megjegyzések. 1. Felmerül a kérdés, hogy ha a kezdősebességet éppen a (6) feltételnek megfelelő határesetnek választjuk (, vagyis az abroncs a nehezék legfelső helyzetében nem emelkedik fel), akkor biztosak lehetünk-e benne, hogy a nyomóerő a mozgás során mindvégig pozitív. Elvben elképzelhető lenne, hogy az abroncs a mozgás korábbi szakaszában valamikor felpattan. Gubás Lóránt László (Miskolc, Földes F. Gimn., III. o.t.) kiszámította, hogy amikor az abroncs középpontját és a nehezéket összekötő egyenes szöget zár be a függőlegessel, a nyomóerő | | A nehezék felső helyzeténél , a b) kérdésbeli esetekben , míg a kezdeti állapotban . A függvény grafikus vizsgálata (8. ábra), illetve függvényanalízis (szélsőérték keresése deriválással) azt igazolja, hogy (6) teljesülése esetén sehol nem válik negatívvá. 2. A nehezék pályája ciklois. Az a) kérdésre sokan úgy próbáltak válaszolni, hogy a nehezék gyorsulását a legfelső helyzetben a sebességű, görbületi sugarú körmozgásból számolták. Úgy érveltek, hogy az abroncs pillanatnyi forgáscentruma a talajjal érintkező pont, tehát , , s az egyenletből , azaz . Ez azonban hibás! A ciklois görbületi sugara a kérdéses pontban , a centripetális gyorsulás pedig . Jól látható, a fenti érvelés tarthatatlansága, ha azt az abroncs középpontjára alkalmazzuk. Ez a pont is a talajjal érintkező pont körül fordul el, a pályájának (ami egyenes) mégsem a görbületi sugara, hanem végtelen!
|
|