A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Vizsgáljuk a problémát a mozgó autóhoz rögzített koordináta-rendszerben. Ekkor mindkét jármű haladási sebessége nulla, kerekeik pedig kerületi sebességgel forognak. Így a teherautó kereke is -os sebességgel ,,hajítja'' hátra a köveket. A kövek akkor repülnek a legmesszebbre, ha a kezdősebességük iránya -os szöget zár be a vízszintessel. A ferde hajítás törvényei szerint ekkor a hajítás távolsága m.
Becker Johanna (Bp., Árpád Gimn., IV. o.t.) és |
Bartal Balázs (Pécs, JPTE Babits M. Gyak. Gimn., IV. o.t.) dolgozata alapján |
Megjegyzések. 1. A megoldás során elhanyagoltuk a közegellenállást, a teherautó kerekének méretét, és nem vizsgáltuk annak lehetőségét, hogy a feldobott kő a leesése után még egyszer felpattanhat. 2. Ha az úthoz rögzített koordináta-rendszerből akarjuk leírni a folyamatot, akkor a kő kerületi sebességéhez hozzá kell adnunk a haladó mozgás (vízszintesen előre mutató) -os sebességét. Így kapjuk az eredő sebességet, amely az autók haladási irányával megegyező irányú vízszintes komponenssel rendelkezik. Ez a sebesség-összetevő kisebb, mint a személygépkocsi -os sebessége. A hátsó gépkocsi tehát azért van veszélyben, mert az előrefelé feldobott kőbe beleszaladhat, ha nem tart elegendő követési távolságot.
|