A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az autó (és a jégtábla) mozgása két szakaszra osztható. Mindaddig a jégen csúszva lassul, míg sebessége meg nem egyezik a jégtábla sebességével. Ezalatt a jégtábla gyorsul. A második szakaszban a tapadási súrlódás együtt tartja az autót és a jégtáblát, együtt lassulnak tovább a megállásig. Az első szakaszban sebességével ellentétes irányú, nagyságú erő hat az autóra, sebessége, . A jégtáblát az előző erő ellenereje gyorsítja, a jég és az út között fellépő súrlódási erő lassítja. A jégtáblára ható eredő erő, , a jégtábla sebessége . A két sebesség | | idő elteltével lesz egyenlő, nagysága . A második szakaszban az együttes lassulás , a sebesség , amely alatt csökken nullára. A megállásig eltelt összes idő eszerint . Az autó sebesség‐idő függvényét a grafikonon ábrázoltuk. Az autó által a megállásig megtett út a görbe alatti területtel egyenlő. Az egyenletesen gyorsuló mozgás út‐idő törvényeivel: | | a megállásig megtett út, .
Papp Dénes (Debrecen, Gábor D. Elektr. Műsz. Középisk., II. o.t.) és |
Varga István (Barcs, Dráva-völgye Középisk., II. o.t.) dolgozata alapján |
|