Feladat: 2852. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Bárász Mihály ,  Kovács Bertalan ,  Németh Tibor 
Füzet: 1995/május, 310. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Merev test térbeli mozgása, Coriolis-erő, Nehéz feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1994/december: 2852. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
I. megoldás. Jelöljük a pálcák tömegét m1-gyel és m2-vel! Mivel a tömegeloszlásuk egyenletes, a tömegük arányos a hosszukkal, vagyis a hosszegységre eső tömegük megegyezik:
m1l1=m2l2=λ.(1)
A pálcák kétféleképpen zárhatnak be 45-os szöget a függőlegessel: ha párhuzamosak egymással, vagy ha merőlegesek egymásra. Hasonlóan az FF. 2840. feladat megoldásához (lásd lapunk 304. oldalán), ennél a feladatnál is belátható, hogy a megadott feltételeknek csak a merőlegesen elhelyezkedő pálcák felelnek meg. Foglalkozzunk tehát ezzel az esettel!
Írjuk le a pálcák ,,mozgását'' az ω szögsebességgel forgó koordináta-rendszerből nézve! Ebben a rendszerben a pálcák nem mozognak, egyensúlyban vannak, tehát a rájuk ható erők eredője, illetve az erők forgatónyomatékának összege ‐ külön-külön mindkét pálcára ‐ nulla kell legyen. Az erők és a forgatónyomatékok számításánál figyelembe kell vennünk, hogy a forgó koordináta-rendszer nem inerciarendszer, tehát benne a szokásos valódi (más testekkel való kölcsönhatást kifejező) erőkön kívül ún. tehetetlenségi erők is fellépnek. A koordináta-rendszerhez képest álló testeknél csak egyfajta tehetetlenségi erőt kell számításba vennünk: a centrifugális erőt.
A továbbiak könnyebb áttekinthetősége érdekében gondoljuk végig a következő feladatot! Egy m1 tömegű, l1 hosszúságú, homogén tömegeloszlású pálcát, mely 45-os szögben csuklósan csatlakozik a függőleges forgástengelyhez, az alsó végét pedig vízszintes fonál köti össze a tengellyel, ω szögsebességgel megforgatjuk (1. ábra). Mekkora erő feszíti a fonalat?
A forgó koordináta-rendszerből nézve a test az m1g nehézségi erő, a K kötélerő, az O csuklópontnál ható (ismeretlen irányú és nagyságú) erő, valamint a pálca egyes részeire ható centrifugális erők eredőjének hatására egyensúlyban van. Célszerű az O pontra vonatkozó forgatónyomatéki egyenletet felírnunk, mert ebben nem kapnak szerepet az O-nál ható erők. (Az erők egyensúlyának feltételét ezek után már nem is érdemes felírni, hiszen ezekből az egyenletekből éppen az O-nál ható erőket tudjuk kiszámítani, s ezekre általában nincs szükségünk.) Vajon mekkora a pálca egyes darabkáira ható centrifugális erők eredője? A centrifugális erő helyről helyre változik (a forgástengelytől mért távolság változása miatt), de mivel ez a változás lineáris, az erő nagyságának szempontjából számolhatunk átlagos erővel, vagyis úgy, mintha a test egésze az S tömegközéppontban helyezkedne el:
F=Fcf=m1rátlagω2=m1l122ω2.
Vigyázat: nem szabad azt gondolnunk, hogy ennek az erőnek a támadáspontját is az S pontba helyezhetjük, hiszen a test alsó felére ható centrifugális erők nyilván nagyobbak, mint a felső felére ható erők, s emiatt az S pontra vonatkoztatott eredő forgatónyomatékuk nem nulla.
Melyik az a Q pont a pálca mentén, amelyre vonatkoztatva a centrifugális erők eredő forgatónyomatéka nulla lenne? Könnyen beláthatjuk, hogy ez a pont a pálca alsó harmadoló pontja. Ha ugyanis egy derékszögű háromszög alakú, homogén anyageloszlású lemezt függőlegesen tartunk úgy, hogy az AB befogó vízszintes legyen (2. ábra), akkor a lemezre ható nehézségi erő is egy lineárisan növekvő erőrendszer eredője, hasonlóan az általunk vizsgált centrifugális erők rendszeréhez. A homogén háromszöglemez tömegközéppontja viszont a háromszög geometriai értelemben vett súlypontjába esik, s ez | mint közismert | harmadolja a súlyvonalakat, függőleges vetülete pedig harmadolja az AB szakaszt. Az 1. ábrán látható pálca egyensúlyának feltétele tehát:
m1gl122+Kl12=m1l122ω223l12,ahonnan a keresett  K  kötélerő:K=m1g(l1ω232g-12).

Térjünk most vissza az eredeti feladathoz! A felső, OP pálcára F1 centrifugális erő hat, támadáspontja a pálca alsó harmadoló pontja. Az alsó pálca PQ szakaszára ugyancsak F1 erő hat, a QR szakaszra pedig F2, mindkettő a megfelelő szakasz külső (a forgástengelytől távolabb eső) harmadoló pontjánál (3. ábra). A pálcákra hat még a nehézségi erő, amely az egyes pálcák tömegközéppontjában vehető fel, továbbá a P és O csuklópontoknál ismeretlen irányú és ismeretlen nagyságú erők lépnek fel. Ez utóbbiakkal nem kell törődnünk, ha az alsó pálcának a P pontra vonatkozó forgatónyomatéki egyenletét, az egész rendszernek pedig az O pont körüli forgási egyensúly feltételét írjuk fel. Mivel
(2)F1=m1l122ω2,és(3)F2=m2l2-l1l2l2-l122ω2,
a P pontra vonatkozó forgási egyensúly feltétele:
F1l132+m2gl222=F2(l2-l2-l13)12.(4)


Hasonlóan kapjuk a két pálcából álló teljes rendszer O pontra vonatkoztatott forgási egyensúlyi egyenletét:
m1gl122+m2g(l2-l12)12+F2(l1+l2-l2-l13)12=F1(23l12+43l12).(5)

A (2) és (3) összefüggéseket (4)-be helyettesítve és (1)-t is felhasználva, algebrai átalakítások után
2g=ω2(23l2-l1)(6)
adódik. Ebből ω2-t kifejezve és az (1)-(3) összefüggéseket is felhasználva (5)-be helyettesítés után a
7l22-10l1l2-5l12=0(7)
egyenletet kapjuk, amely (l12-tel osztva) a pálcák hosszának keresett arányára egy másodfokú egyenlet. A számunkra érdekes pozitív gyök
(8)l2l1=5+6071,82,s ebből (6) felhasználásávalω=32g2l2-3l18,05l1,
(amennyiben l1-t méterben mérjük).
 
 Bárász Mihály (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., III. o.t.) dolgozata alapján

 
II. megoldás. Oldjuk meg a feladatot a motorhoz rögzített inerciarendszerben! Ebben a koordináta-rendszerben nem kell számolnunk tehetetlenségi erőkkel, viszont a pálcák (merev testek) mozgásegyenletei bonyolultabbak, mint az egyensúlyi egyenletek. Gyakorlás kedvéért oldjuk meg az I. megoldásban szereplő egyszerűbb feladatot (lásd az 1. ábrát) inerciarendszerből is. Az m1 tömegű, l1 hosszú, ω szögsebességgel forgó pálca gyorsulása vízszintes irányú, nagysága
a=l122ω2.
A pálca mozgásegyenletei, a Newton-egyenletek (a 4. ábra jelöléseit követve):
(9)F2+K=m1l122ω2,(10)F1-m1g=0.
A pálcára ható külső erőknek nem nulla a tömegközéppontra vonatkoztatott forgatónyomatéka, hanem (az óramutató járásával megegyező körüljárási irányt tekintve pozitívnak)
M=(F1-F2+K)l122(11)
nagyságú. Célszerű a forgatónyomatékot M vektornak tekinteni, melynek nagysága M, iránya pedig (az erők támadáspontjába mutató helyvektorok és az erők vektoriális szorzatának megfelelően) a papír síkjába befelé mutat. A merev testek forgómozgásának alapegyenlete:
M=ΔNΔt,(12)
ahol N a merev test perdületének (más néven impulzusnyomatékának) vektora, s a fenti egyenlet jobb oldalán ezen vektor változási sebessége (egységnyi idő alatti megváltozása) szerepel.
Hogyan lehet kiszámítani egy test perdületét? Tudjuk, hogy az egész test ω szögsebességgel forog egy függőleges tengely körül, tehát a tömegközéppontja körüli forgását is egy (függőlegesen felfelé mutató) ω vektorral jellemezhető. A merev testek perdülete bizonyos esetekben (bizonyos irányú szögsebeségnél) olyan vektor, amely párhuzamos a szögsebesség vektorával, és a nagysága az
N=Θω(13)
összefüggésből számítható ki. A Θ tehetetlenségi nyomaték a testre és a forgástengely irányára jellemző mennyiség. Egy m tömegű, l hosszú, r sugarú homogén hengernél például Θ1=mr2/2 a szimmetriatengelyre vonatkoztatva, az erre merőleges tengelyre pedig (ha az átmegy a tömegközépponton): Θ2=m(l2+3r2)/12. Vékony, hosszú pálcáknál, amilyen a feladatunkban is szerepel, rl miatt Θ1Θ2ml2/12.
Jelen esetben a szögsebesség vektora se nem párhuzamos a pálca szimmetriatengelyével, se nem merőleges arra, hanem mindkettővel 45-os szöget zár be. Milyen irányú és milyen nagyságú ilyenkor a perdületvektor? Bontsuk fel a szögsebességet a 5. ábrán látható módon két összetevőre. A pálcára merőleges komponens nagysága ω/2, az ennek megfelelő perdület tehát
N=Θ2ω2.(14)
A másik szögsebesség-komponens elhanyagolhatóan kicsiny tehetetlenségi nyomatékkal szorzódik, tehát ahhoz nem társítható számottevő nagyságú perdület. Az eredő impulzusnyomaték vektor tehát minden pillanatban merőleges a pálca szimmetriatengelyére, s emiatt a pálcával együtt ω szögsebességgel forog egy függőleges tengely körül. (Vegyük észre, hogy N iránya most nem párhuzamos a szögsebesség vektor irányával!) Mivel a perdület vektora egy N/2 sugarú vízszintes kör mentén ω szögsebességgel forog, az egységnyi időre eső megváltozása
|ΔNΔt|=N2ω=Θ2ω22=112m1l2ω22,(15)
iránya pedig az ábra síkjába befele mutat. A pálca forgásának egyenlete tehát (11) és (12) felhasználásával:
(F1-F2+K)l122=124m1l2ω2.(16)
A (9), (10) és (16) egyenletek már egyértelműen meghatározzák a pálcára ható erőket, s ha például K-t kiszámítjuk, éppen az I. megoldásban más módszerrel megkapott formulához jutunk.
Megjegyezzük, hogy a fenti eljárás csak akkor alkalmazható, ha a szögsebességet a merev test úgynevezett fő tehetetlenségi tengelyei szerint bontjuk összetevőkre. Ezeket a tengelyeket általában nem könnyű elemi úton megtalálni; szerencsére fennáll az, hogy szimmetrikus tömegeloszlásoknál a főtengelyek a test szimmetriatengelyeivel esnek egybe. Vigyáznunk kell még arra is, hogy a forgási egyenleteinket a tömegközéppontra vonatkoztassuk. Általános tengelyre vonatkozó forgási egyenlet felírása, ha nem kellő körültekintéssel tesszük, könnyen hibás eredményre vezethet (mint arról részletesen írtunk 1993. évi 5. számunkban | A Szerk.).
Ennyi előtanulmány után már nem túl nehéz a két pálcából álló rendszer mozgásegyenleteinek felírása sem. A 6. ábrán a testekre ható függőleges erőket a függőleges irányú gyorsulás hiányának megfelelően vettük fel. A vízszintes erőket az egyes pálcák tömegközépponti mozgásegyenletéből számíthatjuk ki:
(17)F1=m2(l1-l22)12ω2,illetve(18)F2-F1=m1l122ω2.
Ha ezekből kifejezzük F1-t és F2-t, s ezeket a perdületváltozás és a (tömegközéppontokra vonatkoztatott) forgatónyomatékok közötti kapcsolat egyenleteibe helyettesítjük:
(m2g+F1)l222=112m2l22ω22,(19)
(a forgatónyomatékok előjelénél figyelembe vettük, hogy a perdület vektorának változása az ábra síkjából kifele mutat), továbbá
(F1+F2-m1g-2m2g)l122=112m1l12ω22,(20)
ahonnan algebrai átalakítások után megkapjuk az I. megoldásban adódott l1/l2 hosszarányt, illetve a motor fordulatszámát.

 Németh Tibor (Győr, Révai M. Gimn., IV. o.t.) dolgozata alapján