A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az autó az ábrán látható súlyerő, nyomóerő és súrlódási erő eredőjének hatására gyorsulással mozog ( a sebessége, pedig a pálya görbületi sugara). A mozgásegyenletek (vízszintes), illetve (függőleges) irányban: | |
Az ábrán az erőt az úttest emelkedésének irányában vettük fel. Ténylegesen | a gépkocsi sebességétől függően | mutathat lefelé is. A fenti egyenletek ekkor is érvényesek, ilyenkor . A csúszásmentes haladás feltétele (amennyiben a vezető se nem fékez, se nem gyorsít a kanyarban): . Az egyenletrendszerből -t és -t kiszámítva és az egyenlőtlenségbe helyettesítve a sebességre két korlátot kapunk: | | illetve | |
Megjegyzések. 1. A feladat megoldható az autóhoz rögzített (gyorsuló) koordináta-redszerben is. Ekkor a testre ható erők: , , és a vízszintesen kifelé mutató ,,centrifugális erő''; ezek egyensúlyi feltétele adja a megoldást. 2. Egyszerűbbé válnak a képletek, ha bevezetjük a súrlódási határszög fogalmát definícióval. ( a legmeredekebb lejtő dőlésszöge, amelyről egy test súrlódási együttható esetén még éppen nem csúszik le.) Az autó sebességének korlátai a következők: . 3. Sokan a centripetális erőt (illetve a forgó koordináta-rendszer alkalmazása esetén a centrifugális erőt) a lejtő síkjában ható erőnek vélték. Ez azonban hibás, az autó körpályájának középpontja nincs rajta a lejtőn.
|