Feladat: 2830. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 1995/február, 118 - 119. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Körmozgás (Síkmozgás), Görbevonalú mozgás lejtőn, Tapadó súrlódás, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1994/október: 2830. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az autó az ábrán látható mg súlyerő, N nyomóerő és S súrlódási erő eredőjének hatására a=v2/r gyorsulással mozog (v a sebessége, r pedig a pálya görbületi sugara).

 
 

A mozgásegyenletek x (vízszintes), illetve y (függőleges) irányban:
mg-Ncosα-Ssinα=0,Nsinα-Scosα=mv2r.


Az ábrán az S erőt az úttest emelkedésének irányában vettük fel. Ténylegesen | a gépkocsi sebességétől függően | S mutathat lefelé is. A fenti egyenletek ekkor is érvényesek, ilyenkor S<0. A csúszásmentes haladás feltétele (amennyiben a vezető se nem fékez, se nem gyorsít a kanyarban): |S|μN.
Az egyenletrendszerből N-t és S-t kiszámítva és az egyenlőtlenségbe helyettesítve a sebességre két korlátot kapunk:
v<v1=rgsinα+μcosαcosα-μsinα=25ms,
illetve
v>v2=rgsinα-μcosαcosα+μsinα=8,4ms.

 Több megoldás alapján 

 
Megjegyzések. 1. A feladat megoldható az autóhoz rögzített (gyorsuló) koordináta-redszerben is. Ekkor a testre ható erők: N, S, mg és a vízszintesen kifelé mutató F=mv2/r ,,centrifugális erő''; ezek egyensúlyi feltétele adja a megoldást.
2. Egyszerűbbé válnak a képletek, ha bevezetjük a súrlódási határszög fogalmát μ=tgε definícióval. (ε a legmeredekebb lejtő dőlésszöge, amelyről egy test μ súrlódási együttható esetén még éppen nem csúszik le.) Az autó sebességének korlátai a következők: tg(α-ε)v2/(rg)tg(α+ε).
3. Sokan a centripetális erőt (illetve a forgó koordináta-rendszer alkalmazása esetén a centrifugális erőt) a lejtő síkjában ható erőnek vélték. Ez azonban hibás, az autó körpályájának középpontja nincs rajta a lejtőn.