Feladat: 2828. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 1995/február, 118. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Erők forgatónyomatéka, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1994/október: 2828. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A gépkocsit a meghajtott keréknél fellépő súrlódási erő gyorsítja fel. Mivel a súrlódási erő hatásvonala nem megy át a T tömegközépponton (lásd az ábrát), van forgatónyomatéka erre a pontra vonatkoztatva. A gépkocsi a gyorsítás során nem forog (tartósan) a tömegközéppontja körül, mert a kerekeknél fellépő N1, illetve N2 nyomóerőknek is van eredő forgatónyomatéka T-re vonatkoztatva. N2 nagyobb, N1 pedig kisebb lesz, mint amekkorák az álló helyzetben voltak (az összegük változatlan, az autó G súlyával egyenlő), emiatt a hátsó kerekek rugói egy kicsit összenyomódnak, az első kerekek rugói pedig lazulnak: a gépkocsi orra megemelkedik (a hátsó fele pedig lesüllyed).

 
 

Elsőkerék-meghajtású gépkocsiknál a jelenség nagyon hasonló, hiszen S forgatónyomatéka szempontjából nem lényeges, hogy az erő melyik keréknél lép fel. A gépkocsi orra tehát ebben az esetben is megemelkedik. A kétféle típus között csupán annyi a különbség, hogy az elsőkerék-meghajtású autónál az álló helyzethez képest kisebb nyomóerő mellett kell a talaj és a kerék közti súrlódási erőnek gyorsítani az autót, emiatt a kerekek könnyebben ,,kipörögnek'', míg a hátsókerék-meghajtású autóknál éppen fordított a helyzet: a meghajtott keréknél megnő a nyomóerő.