Feladat: 2597. fizika feladat Korcsoport: 18- Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 1992/március, 138 - 139. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Hővezetés, Stefan--Boltzmann-törvény, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1991/október: 2597. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Mint tudjuk, szélcsendes időben a 0C-nál hidegebb felületekre a vízgőz apró jégkristályokból álló dérformájában csapódik ki. Meg kell tehát magyaráznunk, hogyan lehetnek az autó szélvédői hidegebbek a környező levegőnél.
A T hőmérsékletű üveg termikus kapcsolatban áll a környező T0 hőmérsékletű levegővel, ezenkívül hősugárzás útján is adhat le, illetve vehet fel energiát. A környező levegőnek átadott Φ hőáram-intenzitást (egységnyi idő alatt egységnyi felületen átadott energiát) a következő összefüggés alapján határozhatjuk meg (lásd pl. Budó Ágoston: Kísérleti fizika 1., 483. old.):

Φ=-α(T-T0),
ahol α a hőátadási tényező, amely nyugvó levegőre kb. 20Jm-2s-1K-1. (Esetünkben T<T0, azaz Φ>0.)
Kirchhoff törvénye szerint minden test (adott hullámhosszra vett) emisszió- és abszorpcióképességének hányadosa azonos, így a levegő hősugárzásától eltekinthetünk, mert abszorpcióképessége kicsi. A szélvédőt nem éri a felszín által kibocsátott hősugárzás sem, tehát derült égbolt esetén a szélvédő által elnyelt sugárzás elhanyagolható. Az üveg által kibocsátott hősugárzás Φ' intenzitását a Stefan‐Boltzmann-törvény alapján számíthatjuk:
Φ'=a0σT4.
Itt a0 az üveg hosszúhullámú elnyelőképessége és σ a Stefan‐Boltzmann-állandó. A stacionárius állapot beálltával Φ'-Φ=0, és mivel TT0:
ΔT=T0-Ta0σT04α.
A numerikus adatok és az egyéb mérésekből meghatározható a00,2 érték behelyettesítése után azt kapjuk, hogy a hőmérsékletkülönbség a 3 fokot is meghaladja.
A deresedés megakadályozására elegendő a szélvédő közelébe egy hővisszaverő vagy hősugárzó felületet helyezni. Jól megfigyelhető pl., hogy a fa mellett parkoló autóknak a fára néző ablakai nem deresednek be.
 

Több dolgozat alapján

 

Megjegyzés. Az üveglap lehűlését nem lehet a rárakódott harmat párolgásával magyarázni, hiszen szélcsendes időben a kocsit körülvevő, egyre hűlő telített levegőből több vízgőz csapódik le, mint amennyi elpárolog, azaz a légnedvesség éppen növeli az üveg hőmérsékletét.