A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Amikor a gépkocsi kormányát egy kicsit elfordítjuk, a kormányzott kerekek egy picit deformálódnak: a kerekeknek a talajjal érintkező részei a nagy tapadó súrlódás miatt nem fordulnak el, a kerekek felső részei pedig elfordulnak. Álló gépkocsinál a kormányt forgatva egyre nagyobb erőt kell kifejtenünk, s a kerekek csak akkor fordulhatnak el, ha a gumi a talajon megcsúszik. Mozgó gépkocsinál a keréknek mindig más és más része ér a talajhoz, s a gumiköpenyben levő deformációk fokozatosan kiegyenlítődhetnek, anélkül, hogy a gumi a talajon megcsúszna. Ehhez tehát a kormánynál sokkal kisebb erő is elegendő.
Weiner Mihály (Bp., Hermina úti Ált. Isk., 8. o. t.) |