A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Kezdetben a rúd nyugszik, ekkor valamilyen kapcsoló zárásakor áram indul meg rajta keresztül, s ezért Lorentz-erő kezdi gyorsítani. ( merőleges a rúdra, ezért .) A kondenzátor feszültsége az eltávozó töltés miatt csökken, a mozgásba lendülő rúdban pedig feszültség indukálódik, a Lenz-törvény értelmében -vel, a kondenzátor feszültségével ellentétesen. Ezért az áramerősség és azzal együtt a rudat gyorsító Lorentz-erő csökken. Amikor az indukált feszültség egyenlő lesz a kondenzátor pillanatnyi feszültségével (lehet, hogy csak határesetben), az áram megszűnik, így a rudat gyorsító erő is; a rúd sebessége ezután már nem változik. Áram hiányában a kondenzátor töltése sem csökken tovább. A rúd pillanatnyi gyorsulása és mivel nyugalomból indult, ezért sebessége | | Az integrál viszont éppen a kondenzátorról idő alatt eltávozott töltéssel egyenlő, tehát Az indukált feszültség A kondenzátor pillanatnyi feszültsége | | A végsebesség elérésekor , tehát amiből a maximális sebesség pedig A kondenzátor töltése ekkor | |
Csuka Miklós (Győr, PÁGISZ, IV. o. t.)
Megjegyzések. 1. A rendszert leíró differenciálegyenletek a következők:
A másodikból , ezt az elsőbe helyettesítve és azt megoldva kapjuk, hogy | | és | |
2. A beküldők majdnem fele energiamegmaradással számolt, elhagyva az ellenálláson veszteségként keletkező Joule-hőt. Ezzel pont a feladat lényegét felejtették ki, így természetesen megoldásuk rossz. |