A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Legyen a lejtő tetején a test sebessége
1. ábra Ez vízszintes irányú, hiszen a test nem emelkedik fel a lejtőről. Mivel súrlódás nincs, felírhatjuk a mechanikai energia megmaradását: innen Vizsgáljuk azt az esetet, amikor Ha ez nem teljesül, a test nem ér föl a lejtő tetejére, vagy ott megáll. A lejtő tehát legfeljebb A test a lejtőről való lerepülés után a vízszintes hajítás törvényei szerint mozog. A lerepüléstől a földetérésig eltelt idő: Ezalatt vízszintes irányú sebességkomponense állandó, így a földetérés távolsága a lejtő végétől mérve (1. ábra): E mennyiség maximumát keressük: | | (5) | Látható, hogy akkor maximális, amikor a gyök alatti második tag nulla. Innen az optimális lejtőmagasság: Ezt visszaírva a (4) egyenletbe a földetérés maximális távolsága: | | (7) |
II. megoldás. Zárjon be a test pályája földetéréskor a talajjal szöget (2. ábra).
2. ábra A becsapódás pillanatában a test sebessége ugyanaz a amivel elindítottuk a lejtőn, mert mechanikai energiája a folyamat során állandó maradt. Ha a testet a Föld felszínén szög alatt sebességgel kilőjük, pályája két, egymásra tükörszimmetrikus részből fog állni, és így szög alatt sebességgel fog becsapódni (2. ábra). A lejtőről lerepülő test pályája a lejtőtől való elválás után megegyezik a ferde hajítást végző test pályájának második felével. Feladatunk ily módon átfogalmazható: a földfelszínről adott sebességgel, különböző szögek alatt kilőtt testek legfeljebb milyen távolságra juthatnak? Ismert, hogy legmesszebbre az -os szög alatt kilőtt test jut. Ennek sebessége a pálya legfelső pontjában (vízszintes irányban). Ellenőrizhető, hogy az I. megoldás szerint valóban . A hajítás magassága és a hajítási távolság fele valóban megegyezik az előbb kapott -val és -sel.
Ujváry-Menyhárt Zoltán (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., II. o .t.) és Weiner Mihály (Bp., Sziklai S. Ált. Isk., 7. o. t.) dolgozata alapján |
|