A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Ha a repülőgépek a földi eszközökhöz hasonlóan kanyarodnának, akkor a tehetetlenség törvényének megfelelően a kanyar ívével ellentétes irányba dőlnének az utasok. A tapasztalat szerint ez nincs így, egy repülőgépen egy teletöltött pohár sem loccsan ki kanyarodás közben. Ennek oka az, hogy a repülőgép szárnyai kanyarodás közben nem maradnak vízszintesek, a gép "bedől''. (1. ábra)
1. ábra Az felhajtóerő és a nehézségi erő eredője hozza létre a repülőgép körpályán tartásához szükséges erőt. Ehhez a gépet a vízszinteshez képest szöggel kell megdönteni. Ekkor
ahol a kerületi sebesség, a körpálya sugara.
2. ábra Vizsgáljuk meg, hogy a repülőgéphez rögzített koordinátarendszerben milyen erők hatnak az utasokra! (2. ábra) Fellép az tehetetlenségi (centrifugális) erő, ill. a nehézségi erő. Ezek eredőjének hatásvonala miatt szöget zár be a függőlegessel, azaz éppen egybeesik a repülőhöz rögzített függőlegessel. Így az utasok semerre sem dőlnek kanyarodás közben. A repülőgép megdöntésével olyan helyzet alakul ki, hogy az ülésekben egyenesen ülve csak a súlyuk növekedését érzik az utasok.
Egri Ilona (Győr, Révai M. Gimn., I. o. t.) |