Feladat: 2303. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: könnyű
Megoldó(k):  Egri Ilona 
Füzet: 1988/december, 472 - 473. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Centrifugális erő, Körmozgás (Tömegpont mozgásegyenlete), Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1988/április: 2303. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Ha a repülőgépek a földi eszközökhöz hasonlóan kanyarodnának, akkor a tehetetlenség törvényének megfelelően a kanyar ívével ellentétes irányba dőlnének az utasok.
A tapasztalat szerint ez nincs így, egy repülőgépen egy teletöltött pohár sem loccsan ki kanyarodás közben.
Ennek oka az, hogy a repülőgép szárnyai kanyarodás közben nem maradnak vízszintesek, a gép "bedől''. (1. ábra)

 
 
1. ábra
 

Az Ff felhajtóerő és a G=Mg nehézségi erő eredője hozza létre a repülőgép körpályán tartásához szükséges Fcp erőt. Ehhez a gépet a vízszinteshez képest α szöggel kell megdönteni. Ekkor
Ffcosα=Mg,Ffsinα=Mv2r,azaztgα=v2rg,


ahol v a kerületi sebesség, r a körpálya sugara.
 
 
2. ábra
 

Vizsgáljuk meg, hogy a repülőgéphez rögzített koordinátarendszerben milyen erők hatnak az utasokra! (2. ábra) Fellép az Fc=mv2r tehetetlenségi (centrifugális) erő, ill. a G=mg nehézségi erő. Ezek eredőjének hatásvonala
tgα'=mv2/rmg=v3rg=tgα
miatt α'=α szöget zár be a függőlegessel, azaz éppen egybeesik a repülőhöz rögzített függőlegessel. Így az utasok semerre sem dőlnek kanyarodás közben. A repülőgép megdöntésével olyan helyzet alakul ki, hogy az ülésekben egyenesen ülve csak a súlyuk növekedését érzik az utasok.
 

 Egri Ilona (Győr, Révai M. Gimn., I. o. t.)