A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. a) A Földhöz viszonyított vonatkoztatási rendszerben a légcsavar csúcsa kétféle mozgásban vesz részt. Egyenes vonalban halad a repülőgép sebességével és körmozgást végez egy, a repülőgéphez viszonyított sebességgel. E két sebesség eredője határozza meg minden pillanatban a légcsavar csúcsának sebességét. A légcsavar csúcsának pályája egy olyan csavarvonal, amely egy hengerfelületre rajzolható. A hengerfelület sugara megegyezik a légcsavar csúcsának a tengelypontból mért távolságával, szimmetriatengelye a repülő haladási sebességének egyenesével egyezik meg. b) A repülőgéphez viszonyított vonatkoztatási rendszerben a légcsavar csúcsa csak körmozgást végez egy adott sebességgel. A pálya tehát egy függőleges síkú körpálya, melynek sugara a légcsavar sugarával egyezik meg, c) A légcsavarhoz rögzített vonatkoztatási rendszerben a légcsavar csúcsa nem mozdul el a légcsavarhoz képest. Nincs a mozgásnak pályája, hiszen a csúcsa a légcsavarhoz viszonyítva nyugalomban van.
|