A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A személygépkocsik és a kerékpárok is gumiabroncs segítségével támaszkodnak a földön. Mivel a gumiabroncs úttal érintkező része jó közelítéssel síknak tekinthető (nem kell görbületi nyomást figyelembe venni) és egyensúlyban van, így a benne uralkodó nyomás értékét úgy is kiszámíthatjuk, hogy elosztjuk a kerekeken eloszló súlyt a támaszkodó felszín nagyságával. Egy átlagos személygépkocsi tömege utassal együtt kb. . Egy kerékpáros kerékpárral együtt kb. . A felületek nagyságát becsülhetjük is, de érdemes egy tiszta papírra rányomni a kerékpárt, illetve emelővel ráengedni a személygépkocsit. Így személygépkocsi esetén kb. , kerékpárnál kb. a támaszkodó felület, közepesen felfújt gumiabroncsok esetén. Ekkor a nyomások értékei:
Tehát általában a kerékpár abroncsában nagyobb a légnyomás, bár az egyes nyomásértékek nagyon függnek a gumiabroncs minőségétől (radiál‐diagonál) és a "felfújtság'' mértékétől. Személygépkocsik esetén a légnyomás általában között van. Ilyen nagy légnyomás értéket kerékpároknál az egészen keskeny, versenyzők által használt gumikban mérhetünk. Megjegyzések: Az, hogy a személygépkocsi és a kerékpárpumpa kb. ugyanakkora erővel működtethető, de a gépkocsipumpa átmérője, és így dugattyúfelszíne jóval nagyobb, szintén arra utal, hogy a kerékpárok tömlőjében nagyobb a nyomás. Sokan a alapján a -ból vonták le a következtetést. Mivel , de a molekulák száma nem azonos a két különböző tömlő esetén, így ez a gondolatmenet természetesen hibás. |