A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A feladat szövegéből nem derül ki, hogy hogyan áll a kúp, ,,szájával'' felfelé, vagy pedig lefelé (1. és 2. ábra). A két esetben alapvetően különböző eredményt kapunk, ezért külön-külön vizsgáljuk őket.
1. ábra
2. ábra Tekintsük az 1. ábrának megfelelő esetet ! Az ábrán láthatók a testre ható erők. Az sugarú körpályán mozgó test gyorsulása , iránya a kör középpontja felé mutat. Az tömegű test mozgásegyenletei:
Az utolsó egyenlet a tapadás feltételét fejezi ki.
3. ábra Az (1) és (2) egyenletekből és kifejezhető, majd ezeket (3)-ba írva a szögsebességre egy egyenlőtlenséget kapunk: | | (4) | A súrlódási erő irányát úgy vettük fel, hogy a testnek a paláston való lecsúszását akadályozza, (4) tehát annak a feltétele, hogy a test ne csúszhasson meg lefelé. Elképzelhető az is, hogy elegendően nagy -nál a test a paláston felfelé kezd el csúszni. Ekkor iránya az előzőekhez képest ellentétes, tehát az (1) és (2) egyenletekben helyébe írandó. Ismét kifejezhetjük az erőket, s a tapadási feltételből a szögsebességre az | | (5) | megszorítást kapjuk. Elemezzük a kapott eredményeket ! A (4) egyenlőtlenség azt jelenti, hogy szögsebességnél a test nem kezd lefelé csúszni, míg (5) szerint esetén a test nem csúszik felfelé. Másrészt (4) és (5) csak akkor adnak értelmes korlátokat, ha a gyökjel alatt pozitív kifejezés áll, vagyis ha és . Vezessük be az és az jelöléseket ! Ha , akkor nincs értelmezve, másrészt még -nál sem csúszik le a test. Ugyanakkor nem lehet nagyobb -nál, mert különben a test felfelé kicsúsznék a kúpból. A stabil egyensúly feltétele: és . Ha , akkor -nak kell teljesülnie ahhoz, hogy a test ne csússzék le a kúpon, de a szögsebesség most sem lehet nagyobb -nál. Tegyük fel, hogy , ekkor létezik ,,kritikus felső szögsebesség'', s az egyensúly feltétele . Ha , akkor az alsó kritikus érték, értelmezve van, és -nál lecsúszik a test, a felső határ viszont nem létezik, ami annyit jelent, hogy a test felfelé semilyen értéknél sem csúszhat meg. Végül vizsgáljuk meg az -os speciális esetet ! Könnyen belátható, hogy és , így -nél nem csúszik meg a test. A fenti eredményeket célszerű egy ,,állapotdiagramon'' szemléltetni. Mérjük fel a vízszintes koordinátatengelyre a kúp szögsebességét, a függőleges tengelyre pedig a félnyílásszögét! Rögzített és súrlódási együtthatók mellett felrajzoltuk az ,,alsó kritikus'', illetve az ,,felső kritikus'' szögsebesség görbéjét egységekben. ( helyébe -t írtunk és a görbék pontjait számítógéppel határoztuk meg.) A diagram segítségével tetszőleges és esetén megállapíthatjuk, hogy a test nyugalomban van-e illetve ha nem, akkor melyik irányba mozdul el (4/a és 4/b ábra).
4/a ábra
4/b ábra Térjünk át a szájával lefelé álló kúpon levő test stabilitásának vizsgálatára ! Az erőviszonyokat a 2. ábra mutatja. Ismét felírhatjuk a mozgásegyenleteket és a tapadás feltételét:
A (6) és (7) egyenletekből -t kifejezve: | | (9) | majd a súrlódási erőt is meghatározva és (8)-ba helyettesítve a szögsebességre az | | (10) | megszorítást kapjuk. Ha , akkor , vagyis az egyensúly feltétele; -nál (de még mindig -nél) viszont a stabilitás feltétele. Amennyiben , akkor a test már értéknél is lecsúszik, tehát semmilyen más szögsebességnél sem lehet egyensúlyban. Túlságosan nagy értéknél az is előfordulhat, hogy értéke negatívvá válik, ami annyit jelent, hogy a test elválik a kúp palástjától, ,,elszáll''. A (9) összefüggésből kiszámíthatjuk azt a kritikus szögsebességet, amelynél éppen nullává válik: Ebből látszik, hogy minden szöghöz tartozik egy felső kritikus szögsebesség, amely fölött a test nem maradhat a kúpon. A lefelé szélesedő kúpnál is megrajzolhatjuk az állapotdiagramot (5/a és 5/b ábra).
5/a ábra
5/b ábra (Ismét két különböző súrlódási együtthatóra végeztük el a számítást.) Az ábrákról leolvasható, hogy a súrlódás csökkenésével ,,beszűkül'' a stabil tartomány.
Megjegyzés: Teljesen jó megoldás nem érkezett. Több megoldó észrevette, hogy a feladat nincs egyértelműen megfogalmazva, de teljes diszkussziót nem adtak. Azok, akik elkezdték elemezni a különböző eseteket, de hiányos a megoldásuk, 4 pontot kaptak. Akik a fenti esetek valamelyikét vizsgálták csak, 3 pontot szereztek. Sok hibás dolgozat született a centripetális erővel kapcsolatos fogalmi zavarok miatt. |